Utmärkt

226 612

omdömen på

Trustpilot

EU-förordning EG 261: allt du behöver veta

Kontrollera ersättning
EU-förordning EG 261: allt du behöver veta

Få ersättning för flygstörningar

  • Upp till 600 € per person

  • För flygförseningar, inställda flyg och mer

  • Kolla ditt flyg på 2 minuter

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • EG 261 skyddar passagerares rättigheter inom EU.

  • Den täcker förseningar, inställningar och överbokningar.

  • Du kan få upp till 600 € i ersättning.

Kontrollera ersättning

Det är frustrerande när något går fel när man flyger. Lyckligtvis finns EU-förordning EG 261 som skyddar dina rättigheter och ger dig ersättning när flygbolag ställer in flygningar, överbokar eller nekar dig ombordstigning. Förseningar på över 3 timmar kan också göra dig berättigad till ersättning – om det är flygbolagets fel.

Vårt expertteam håller flygbolagen ansvariga för att se till att de betalar dig den flygersättning enligt EG 261 som du har rätt till.

I korthet

Känn till dina passagerarrättigheter enligt EG 261

Flygbolagen måste ersätta dig för inställda flyg, förseningar på mer än tre timmar eller nekad ombordstigning, när det är deras fel.

Ersättningen varierar mellan 250 € 600 € per person, beroende på flygsträcka. Beloppen är fastställda enligt lag, så flygbolagen kan inte erbjuda dig mindre.

EG 261 gäller alla flyg som avgår från EU och EU-baserade flygbolag som ankommer till flygplatser inom EU. Endast ankomster med flygbolag utanför EU omfattas inte.

Du har också rätt till service medan du väntar. Flygbolagen måste tillhandahålla mat och dryck, ett hotell och transport till och från flygplatsen vid behov.

3 steg för att skapa ett ärende

Lämna in ditt ärende på 2 minuter

steg 1

Lämna in ditt ärende på 2 minuter

Vi gör det snabbt, säkert och enkelt.

Vi sköter allt

steg 2

Vi sköter allt

Inget pappersarbete eller timmar i telefonkö för dig!

Du vinner €€€

steg 3

Du vinner €€€

Vår avgift tas från dina vinster. Du kan inte förlora.

Kontrollera ersättning

Det är nog ingen överraskning att flygbolagen helst undviker att betala ut ersättning enligt EG 261! Du kan visserligen själv ansöka om ersättning via flygbolagets webbplats, men det kommer sannolikt att vara komplicerat, tidskrävande och stressigt.

Det är därför vi finns här. Vi har över 400 experter som kan ta över dina bekymmer, förenkla processen och ta ärendet till domstol om det behövs.

Allt du behöver göra är att ange dina flyguppgifter i vår lättanvända ersättningskontroll så ser vi till att du får dina pengar.

Ingen vinst, ingen avgift!

Vi tar endast ut en avgift om ditt ärende lyckas. För mer information, kolla vad vi tar ut när du vinner.


När har jag rätt till ersättning enligt EG 261?

Det finns tre huvudsakliga skäl till varför du kan ha rätt till ersättning på mellan 250 € och 600 € från flygbolaget.

  • Nekad ombordstigning innebär att flygbolaget hindrade dig från att gå ombord trots att du hade en giltig biljett och anlände till gaten i tid. Det händer ofta på grund av att flygbolaget har överbokat flyget.

  • Flygavgångar kan vara berättigade till ersättning om flygbolaget informerade dig mindre än 14 dagar före avgång.

  • Långa flygförseningar (3 timmar eller mer) kan ersättas när förseningen påverkar din ankomsttid (inte tiden då planet lyfter).


Vi skyddar dina konsumenträttigheter

EG 261 ersättningskalkylator

Kontrollera vad du har rätt till

1 Passagerare

250 €

upp till 1 500 km

400 €

1 500 – 3 500 km

600 €

från 3 500 km


Hur mycket pengar kan jag få?

Det faktiska ersättningsbeloppet beror på många faktorer, bland annat resans längd och hur mycket tid du blir försenad till din slutdestination.

Map of Europe showing EC 261 compensation amounts by flight distance | €250: 1,500km or less | €400: 1,500 - 3,500km or over 1,500km within EU | €600: 3,500km or more outside of EU.
250 €400 €600 €
Flygningar, 1 500 km eller kortareFlygningar 1 500–3 500 km eller över 1 500 km inom EUFlygningar 3 500 km eller mer

Vilka länder omfattas av EG 261?

När det gäller ersättning enligt EU-lagstiftning EG 261/2004 omfattas de flesta europeiska flyg.

Detta omfattar inte bara EU:s luftrum, utan även Island, Norge, Schweiz och de så kallade yttersta regionerna (Franska Guyana och Martinique, Mayotte, Guadeloupe och La Réunion, Saint-Martin, Madeira och Azorerna samt Kanarieöarna).

EU-flygbolagIcke-EU-flygbolag
Avgång från en flygplats inom EU✔️ Täckt✔️ Täckt
Ankomst till en flygplats inom EU✔️ Täckt❌ Ingår inte

Internationell flygning täcks om ditt flyg avgår från en flygplats inom EU eller om din destination ligger inom EU och det är ett europeiskt flygbolag.

Det enklaste sättet att ta reda på om din resa omfattas är att använda AirHelps behörighetskontroll.

Kom ihåg att du inte behöver vara EU-medborgare för att EG 261 ska gälla för dig!

När kan du INTE göra anspråk på ersättning enligt EG 261?

Du kan inte få ersättning enligt EG 261 för störningar som ligger utanför flygbolagets kontroll, såsom krig eller strejker inom flygledningen.

Det finns dock gråzoner där en fordran enligt EG 261 kan vara framgångsrik. Om andra flygbolag kunde förbereda sig för dåligt väder, men inte ditt, kan du ha rätt till ersättning.

AirHelp håller sig uppdaterad om EU-domstolens mål och eventuella ändringar i reglerna, så vi vet alltid när din rätt till ersättning kan vara större än du tror.


Dina övriga rättigheter enligt EG 261

EG 261 är en av världens mest omfattande lagar om passagerares rättigheter. Förutom ekonomisk ersättning anger den också hur flygbolaget måste behandla dig.

Om ditt flyg är försenat eller inställt, eller vid nekad ombordstigning, har du andra rättigheter enligt EG 261.

Din rätt till service:

Voucher för mat och dryck

Hotellövernattning om det behövs

Transfer om det behövs

Tillgång till kommunikation

Kan jag också få en återbetalning eller en alternativ flygresa?

Ja! Om ditt flyg är inställt kan du få ersättning för den tid du förlorat. Men du har också rätt till ombokning till nästa tillgängliga flyg till din destination eller till en hel eller delvis återbetalning av din ursprungliga biljett.

Vid förseningar som överstiger 5 timmar kan du, om du vill, välja att inte flyga och få full återbetalning för den outnyttjade flygningen.

Har jag rätt till förfriskningar?

Ja! Du har rätt till service, vilket innebär att flygbolaget måste förse dig med snacks, måltider och vatten om du blir strandsatt på flygplatsen.

Måste flygbolagen ordna hotell åt mig?

Ja! Det ingår i din rätt till service. Om övernattning är nödvändig måste de ordna hotellrum och transport till och från flygplatsen.

Vad gör jag om jag behöver ringa eller använda internet?

EG 261 ger dig rätt till kommunikation, inklusive två telefonsamtal, telex- eller faxmeddelanden och e-post. Detta är särskilt viktigt om flygplatsen inte har gratis Wi-Fi eller om du annars skulle behöva använda dyr mobildata för att ringa.

Vad händer om jag uppgraderas eller nedgraderas?

Om du erbjuds ett alternativt flyg och en biljett i en högre klass får flygbolaget inte ta ut någon extra avgift. Om du däremot får en biljett i en lägre klass kan du få 30–75 % av det ursprungliga priset återbetalt.


Så här skapar du ett ärende enligt EG 261

Det finns två sätt att skapa ett ärende enligt EG 261 – direkt via flygbolaget eller via en tredje part som AirHelp.

Vi har vunnit ersättning för 3 miljoner passagerare över hela världen.

Fordran via flygbolaget

Varje flygbolag har sin egen process för ersättningsanspråk, som bör finnas någonstans på deras webbplats. Du måste samla alla dokument om ditt flyg, undersöka reglerna för att avgöra om ditt anspråk är berättigat, skicka in det och följa upp det.

Om du inte får något svar eller inte är nöjd kan du kontakta den relevanta nationella luftfartsmyndigheten och framföra ditt klagomål till dem. Om det inte fungerar kan du överväga att anlita en advokat och vidta rättsliga åtgärder genom domstol.

Fordran med AirHelp

Vi sköter allt åt dig, från början till slut, så att det blir så enkelt som möjligt för dig att få dina pengar.

  1. Kontrollera om din flygstörning är berättigad till ersättning med vår snabba kontroll.

  2. Skicka in alla dina dokument – vi berättar exakt vad du behöver.

  3. Luta dig tillbaka och vänta på dina pengar! Vi tar hand om alla aspekter av resten av processen – även om vi måste gå till domstol å dina vägnar.

Vad är AirHelp?

AirHelp är ett team med över 400 experter på flygpassagerares rättigheter, lagar och regler. Sedan 2013 har vi hjälpt miljontals passagerare över hela världen, eftersom vi anser att alla förtjänar den bästa och smidigaste reseupplevelsen.

Vi är världsledande inom flygersättning

253+ miljoner

kontrollerade flyg förra året

12+ miljoner

har skyddat sina flyg med AirHelp+

3+ miljoner

passagerare som har fått ersättning

60+

samarbeten med de mest välkända reseföretagen

AirHelp arbetar enligt principen ”ingen vinst, ingen avgift”, så du betalar ingenting i förskott – inte ens om vi måste ta ditt ärende till domstol. Om vi vinner är vår provision 35 % av din ersättning, så att du kan använda resten av pengarna till vad du vill. Om vi går till domstol för din räkning och vinner, tar vi endast ytterligare 15 % av ersättningen.

Vilka dokument behöver jag för att skapa ett ärende?

Alla flygbolag har olika dokumentkrav, men vi berättar exakt vad du behöver – oavsett vilket flygbolag du flyger med – och vi gör processen så snabb och enkel som möjligt.

Vanliga dokument som vi begär när vi behandlar ditt ärende är din bokningsbekräftelse och dina boardingkort (i mobil eller pappersform).

Oroa dig inte om du har tappat bort eller raderat dem, vi har massor av tips på hur du kan få tag på den information du behöver.

Om du begär ersättning för extra kostnader som boende eller mat, eller missade evenemang till följd av din flygstörning, behöver du också kvitton, fakturor eller kontoutdrag.

Checklista för att skapa ett ärende

  • Behåll ditt boardingkort och dina resehandlingar.

  • Samla bevis (t.ex. foton av avgångstavlor eller e-postmeddelanden från flygbolaget)

  • Kontrollera om du har rätt till ersättning med vår kostnadsfria behörighetskontroll.


  • Skicka in ditt ärende via AirHelp.

  • Sådär ja! Vi tar hand om resten.

Kontrollera om du har behörighet

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

Hur lång tid tar kravprocessen?

Processen kan ta allt från några veckor till några månader eller längre, beroende på om vi behöver gå till domstol för att få din ersättning eller inte. Vi håller dig uppdaterad om statusen på din ansökan.

Finns det någon tidsgräns för att göra en fordran?

Din rätt till ersättning enligt EG 261 löper så småningom ut, men tidsfristen varierar beroende på var du flög och var flygbolaget har sitt huvudkontor.

Fler passagerarrättigheter att upptäckta:

Flygpassagerares Rättigheter