Kompensation för överbokat flyg: Dina rättigheter och hur du kräver dem

Överbokningsersättning - Arg passagerare vid flygbolagets reception

Den första indikationen på att ditt flyg är överbokat är när gatepersonalen söker frivilliga som kan tänka sig att ta ett senare flyg. De erbjuder ofta en resekupong, och för den som inte har bråttom kan det verka som ett bra erbjudande. Varför inte ta ett senare flyg och få en tusenlapp eller två för besväret?

Eftersom flygbolaget kan vara skyldiga att betala ut mer kompensation för överbokade flyg än så.

Kontrollera ersättning

Nekad ombordstigning på grund av ett överbokat flyg?

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

Överbokning av flyg är mer vanligt förekommande i resebranschen än många tror. Detta grundar sig i att flygbolag ofta säljer fler biljetter än det finns platser på planet, med antagandet att det kommer finnas resenärer som inte dyker upp. Visar det sig istället att alla passagerare finns på plats vid gaten kan vissa nekas ombordstigning eller ”knuffas” av flyget.

Som tur är finns det lagar som säkerställer att passagerarna har rätt till kompensation om detta skulle ske. Om du känner till dina rättigheter som flygpassagerare kan du lättare avgöra vad du ska göra härnäst vid tillfället att du skulle bli nekad ombordstigning.

Är du berättigad till kompensation för överbokning?

Enligt EG 261 har du rätt att lämna in ett krav på 600 euro i ersättning om...

  • Flyget lyfte i EU (från vilket flygbolag som helst) eller landade i EU (förutsatt att flygbolaget har sitt huvudkontor i EU).

  • Du gav inte frivilligt upp din plats i utbyte mot värdecheckar eller andra förmåner.

  • Du har inte nekats ombordstigning av skäl som du själv kan påverka (t.ex. att du kom för sent till gaten eller inte hade all nödvändig dokumentation).

  • Du stötte på dessa problem på en flygning som ägde rum för högst tre år sedan.

  • Du har inte redan erhållit kompensation för överbokningen från flygbolaget.


Dina rättigheter vid överbokning

Definitioner: överbokning och nekad ombordstigning

Vad betyder överbokning?

Överbokning av flyg innebär att flygbolaget säljer fler biljetter än det finns platser på ett plan. Flygbolagen tillåts göra detta eftersom de vet att det är osannolikt att alla passagerare kommer att dyka upp på flygplatsen. Enligt vissa uppskattningar är antalet passagerare som inte dyker upp mellan 5 och 15 procent.

Flygbolagen är vanligtvis noggranna med att följa statistiken för varje rutt och säljer endast det antal extra platser som de bedömer kommer att bli tillgängliga. Trots detta sker misstag, vilket kan resultera i att passagerare med giltiga biljetter nekas ombordstigning.

Vad innebär nekad ombordstigning?

Att nekas ombordstigning kan bero på en rad olika omständigheter.Om du nekas ombordstigning utan att det är ditt eget fel garanterar lagstiftningen i både USA och EU att du har rätt till kompensation för besväret.

Om du däremot nekas ombordstigning på grund av något som är inom din kontroll gäller inte dessa lagar. Det kan till exempel vara att du inte har relevanta dokument, kommer för sent till gaten eller uppträder på ett olämpligt sätt.

Överbokning på flygningar inom EU

Överbokning är vanligare i USA än i Europa, men det händer ändå, så du bör känna till dina rättigheter. I Europa har flygpassagerarna starka rättigheter tack vare förordning EG 261. Förordningen är tydlig: passagerare har rätt till upp till 600 euro i kompensation om de nekas ombordstigning mot sin vilja.

Det finns dock några viktiga punkter att känna till:

1. Endast ofrivillig nekad ombordstigning täcks

Om du frivilligt ger upp din plats i utbyte mot återbetalning, plats på ett annat flyg eller andra förmåner, ger du också upp din rätt till kompensation för nekad ombordstigning enligt EG 261. På samma sätt förlorar du din rätt till kompensation om du äventyrar din egen möjlighet att stiga ombord på flygningen. Några exempel på detta skulle kunna vara:

  • Att dyka upp för sent till avgången av flyget

  • Att inte kunna visa nödvändig dokumentation (t.ex. ett boardingkort)

  • Att utgöra en säkerhets-, hälso- eller trygghetsfråga

2. Europeiska och många internationella flygningar omfattas

EG 261 gäller för alla passagerare på flygningar inom Europa, liksom flygningar som avgår från en europeisk flygplats och de som landar i Europa med ett europeiskt flygbolag. Denna tabell ger en tydlig överblick över reseplaner som omfattas:

ResplanEU-flygbolagIcke-EU-flygbolag
Från inom EU till inom EU✔️ Omfattas✔️ Omfattas
Från inom EU till utanför EU✔️ Omfattas✔️ Omfattas
Från utanför EU till inom EU✔️ Omfattas❌ Inte täckt
Från utanför EU till utanför EU❌ Inte täckt❌ Inte täckt

EG 261 gäller också på Island, i Norge, i Schweiz och i de så kallade ”yttersta randområdena” (Franska Guyana och Martinique, Mayotte, Guadeloupe och La Réunion, Saint-Martin, Madeira och Azorerna samt Kanarieöarna).

Du har rätt att få din kompensation direkt.

Ersättningen för överbokade flygningar ska betalas ut omedelbart i samband med att du nekas ombordstigning. Och då menar vi direkt på flygplatsen. Detta gäller utöver rätten till ombokning till ett annat flyg till din destination.

Men oroa dig inte om du inte fick dina pengar på flygplatsen. AirHelp kan fortfarande hjälpa dig att göra anspråk på pengarna i efterhand.

Överbokade flyg i USA

I allmänhet är överbokning av flygningar vanligare i USA och det finns idag starka lagar för att skydda passagerare och säkerställa att de får kompensation om de nekas ombordstigning. Faktum är att passagerare på internationella flygningar från USA kan ha rätt till en ersättning på upp till 2 150 USD.

Det här är vad du behöver veta:

Endast nekad ombordstigning på grund av överbokade flyg omfattas.
De amerikanska bestämmelserna är ganska strikta: passagerare är endast berättigade till ersättning om de nekas ombordstigning på grund av att flygbolaget har överbokat flygningen i fråga. I sådana situationer måste flygbolagen be frivilliga att överlåta sina platser innan de kan börja avvisa passagerare mot deras vilja.

Även här gäller att endast ofrivillig nekad ombordstigning omfattas.
Om du frivilligt ger upp din plats, ger du också upp din rätt till kompensation enligt amerikanska bestämmelser. Flygbolagen erbjuder dock ofta återbetalningar, alternativa flygningar och andra förmåner för att uppmuntra frivilliga - så du måste själv avgöra om det är värt det.

Flyg som avgår från USA omfattas.
USA:s regler om överbokning gäller för flyg med amerikanska flygbolag mellan städer i USA och internationella flyg med avgång från USA.


Ersättning för överbokning av flyg

Kompensation för överbokat flyg i Europa

Hur hög kompensation du är berättigad till beror på två faktorer:

  1. Resans avstånd

  2. Om din flygning är inom EU eller inte

Vi älskar tabeller! Här följer en som visar vilka belopp du är berättigad till enligt EG 261, baserat på din flygrutt.

AvståndErsättning
Alla flygningar på 1 500 km eller mindre250 €
Inrikesflyg inom EU över 1 500 km400 €
Internationella flyg inom EU mellan 1 500 km och 3 500 km400 €
Internationella flyg utanför EU över 3 500 km600 €

Andra rättigheter enligt EG 261

De europeiska förordningarna om flygpassagerares rättigheter täcker betydligt mer än bara kompensation. Här är några viktiga punkter som vi ännu inte har gått igenom i detalj.

Skyldighet att informera passagerare om deras rättigheter

Din första grundläggande rättighet är att bli informerad om innehållet i EG 261. Varje flygbolag måste visa information om passagerarnas rättigheter vid sina incheckningsdiskar på varje flygplats där de bedriver verksamhet.

Rätt till återbetalning eller ombokning

Om du nekas ombordstigning har du, förutom ersättning för tidsförlust, rätt till något av följande:

  • Fullständig eller delvis återbetalning av kostnaden för din ursprungliga biljett och en returflygning till din avreseort, om det behövs,
    eller

  • Tidigast möjliga alternativa transport till din slutdestination,
    eller

  • En ny biljett till din slutdestination på ett senare datum som du föredrar, i mån av plats.

Transport mellan flygplatser, om nödvändigt, ska bekostas av flygbolaget.

Rätt till vård

Transportören, dvs flygbolaget måste tillgodose dig med måltider och förfriskningar under förseningen samt tillgång till kommunikation vilket inkluderar två telefonsamtal, telex- eller faxmeddelanden och e-post. Om övernattning är nödvändig måste de tillhandahålla ett hotellrum och transport till och från flygplatsen.

Uppgradering och nedgradering

Om du erbjuds en alternativ flygning och placeras i en högre klass än den du bokade, får flygbolaget inte ta ut någon extra avgift. Du ska alltså inte behöva betala mer än det ursprungliga biljettpriset. Om du däremot placeras i en lägre klass på den alternativa flygningen kan du ha rätt till en återbetalning på mellan 30 % och 75 % av det ursprungliga biljettpriset.

Ytterligare kompensation

Din rätt till ersättning enligt 261 EG påverkar inte din rätt att begära ytterligare ersättning. Denna regel gäller inte i fall där passagerare frivilligt har avstått från sina bokningar. Naturligtvis kan det belopp du har rätt till enligt EG 261 dras av från den ytterligare kompensation du får.

För allt juridiskt mumbo-jumbo, direkt från källan, kan du läsa den faktiska texten i förordning (EG) nr 261.

Kompensation för överbokat flyg enligt amerikanska bestämmelser

Förutsatt att du är berättigad till ersättning för överbokat flyg, avgörs beloppet du har rätt till av två faktorer:

  1. Skillnaden i planerad ankomsttid till din destination* jämfört med din ursprungliga resplan, om du accepterar ombokning till ett annat flyg

  2. Om din flygning är en inrikesflygning i USA eller en internationell flygning

Detta tabell förklarar det tydligast – kontrollera bara dina flygdetaljer:

Förseningens längd0-1 timme1-2 timmar2-4 timmar4+ timmar
Inrikes$-200 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $1 075400 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $2 150400 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $2 150
Internationellt$-200 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $1 075200 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $1 075400 % av enkelbiljettpriset till din destination* - högst $2 150

* ”Destination” betyder din slutdestination eller den första plats där din resa inkluderar ett planerat avbrott med en mellanlandning på mer än fyra timmar.

Om flygbolaget inte ordnar en ersättningsresa åt dig har du rätt till 400 % av priset för enkelbiljetten, dock högst 2 150 USD, samt eventuella valfria avgifter som du betalat i samband med bokningen (t.ex. bagageavgifter, uppgradering av sittplats osv.).

Du har rätt till kompensation i form av pengar, så känn dig inte tvingad att acceptera resekuponger eller andra alternativa former av ersättning.


Vad du ska göra om du nekas ombordstigning på grund av överbokning

Om flygbolaget inte låter dig gå ombord på ditt flyg trots att du inte har gjort något fel kan det vara oerhört stressande. Men oroa dig inte - du har rättigheterna på din sida.

Följ vår steg-för-steg-guide för att se till att du får den information du behöver för att hävda dina rättigheter och kräva den kompensation du har rätt till. Om du flyger i Europa kan AirHelp också hjälpa dig att begära upp till 600 euro per person.

Vad du ska göra på flygplatsen om du nekas ombordstigning

1) Uppge inte din plats frivilligt i utbyte mot kuponger eller förmåner.

Om du gör det kan du ge upp din rätt till ytterligare kompensation. Om flygbolaget ger dig ett tillräckligt övertygande erbjudande kanske du föredrar att acceptera det. Det slutliga beslutet är upp till dig.

2) Ta hand om ditt boardingkort och andra resehandlingar.

Om du inte har något boardingkort kan du använda vilket flygdokument som helst med ett bokningsreferensnummer. Detta nummer tilldelas din flygbokning av flygbolaget och är en sexsiffrig kod som kan innehålla både bokstäver och siffror.

3) Fråga varför du nekas ombordstigning.

En av de vanligaste orsakerna till nekad ombordstigning är att man har blivit ”ombokad” på grund av ett överbokat flyg, men det finns även andra orsaker. Den här informationen är viktig om du bestämmer dig för att lämna in en reklamation.

4) Begär en alternativ flygning till din destination.

De flesta flygbolag i världen erbjuder dig en annan flygning till din destination. I Europa ger förordning EG 261 dig dessutom möjligheten att begära återbetalning av biljettpriset vid nekad ombordstigning och en returflygning till din ursprungliga avreseort, om så krävs.

5) Begär kompensation för nekad ombordstigning.

I både USA och EU omfattas detta av lagen. Förutsatt att du är berättigad till det ska flygbolaget betala dig ersättning och dessutom erbjuda dig en ombokning till ett annat flyg. Och i Europa säger EG 261 att ersättningen ska betalas ut omedelbart, direkt på flygplatsen.

6) Fråga om flygbolaget står för dina måltider och förfriskningar.

Om du tvingas vänta på flygplatsen längre än planerat kan flygbolaget erbjuda mat och dryck för att du ska känna dig bekväm. Det är inte bara god gästfrihet, i Europa är det ett krav.

7) Be flygbolaget att ordna ett hotellrum åt dig.

Om du blir nekad ombordstigning och behöver vänta över natten på ett annat flyg till din destination bör du kontrollera om flygbolaget står för kostnaden. Särskilt om du befinner dig i Europa, där de bör täcka alla rimliga kostnader för boende samt transport till och från flygplatsen, om det behövs.

8) Spara dina kvitton om förseningen kostar dig extra pengar.

Oavsett om det handlar om att gå miste om en förbetald bokning, hotell, hyrbil eller andra oväntade kostnader, kan passagerare på internationella flygningar ha möjlighet att få ersättning för utgifter som orsakats av resestörningar.

9) Kontrollera om din nekade ombordstigning är berättigad till ersättning.

Använd vår tjänst för att snabbt och enkelt ta reda på vad du har rätt till.

Du kan få upp till 600 euro tillbaka om du nekas ombordstigning på ett överbokat flyg

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

Vilken information ska jag samla in för att stödja mitt krav på överbokning?

För flygningar som omfattas av EG 261 ska kompensation för nekad ombordstigning betalas omedelbart! (Så helst ska du inte behöva gå igenom kravprocessen.)

Men om du inte fick betalt på flygplatsen behöver du inte oroa dig – du kan fortfarande lämna in en EC 261-ansökan i efterhand.

Om flygbolaget inte vill betala din kompensation direkt kan du lämna in ett krav senare. Men även om lagen är på din sida kanske flygbolaget inte är entusiastiska - eller särskilt snabba - när det kommer till att faktiskt genomföra betalningen.

Här är några dokument och uppgifter som du bör spara för att ge ditt krav bästa möjliga chans att lyckas:

  • Spara dina originaldokument som gäller den avbrutna flygningen och nya dokument som utfärdats för eventuella alternativa flygningar - t.ex. e-biljetter och boardingkort.

  • Be markpersonalen om information om vad som orsakar problemet. Ta skärmdumpar eller foton av all skriftlig kommunikation.

  • Gör några anteckningar om störningen, inklusive den faktiska ankomsttiden till din slutdestination.

All information du kan spara - som foton av avgångstavlan på flygplatsen eller meddelanden från flygbolaget som bekräftar störningen - kommer att vara till nytta för din ansökan.

Kan jag ansöka om ersättning om ett flygbolag som jag flög med har köpts upp?

Om flygbolaget som blev uppköpt fortfarande är verksamt och har kvar sitt ursprungliga handelsnamn och IATA-kod kan du ansöka om ersättning hos dem som vanligt. Om flygbolaget inte längre existerar är det dock stor risk att du inte längre kan få din ersättning.

Hur du ansöker om kompensation för överbokning med AirHelp

Många passagerare känner att de inte har den tid eller expertis som krävs för att få sitt flygbolag att betala ut ersättning när de har nekats ombordstigning. Men AirHelp kan göra kravprocessen enkel och okomplicerad. Vi kan lämna in ett krav enligt EG 261 för din räkning. Vi bygger upp ditt ärende för kompensation och hanterar alla kontakter med flygbolaget.

Vi är det största och mest framgångsrika flygkompensationsföretaget i världen och vi har hjälpt flygpassagerare sedan 2013. Ditt kompensationskrav kommer att vara i trygga händer.

För att påbörja din ansökan behöver du bara lämna några uppgifter om din flygning.

Starta din ansökan om ersättning för nekad ombordstigning

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

AirHelp har setts i:

Aftonbladet logoDagens Nyheter logoExpressen logoGöteborgs-Posten logo

AirHelp är del av APRA (Association of Passenger Rights Advocates) vars uppdrag är att främja och skydda passagerares rättigheter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste tipsen och råden direkt till din inkorg

Copyright © 2025 AirHelp

Kontrollera ersättning

Alla flygbolag