Utmärkt

228 361

omdömen på

Trustpilot

KLM försenat, skadat eller förlorat bagage – så får du ersättning

Kontrollera ersättning
KLM försenat, skadat eller förlorat bagage – så får du ersättning

Få ersättning för flygstörningar

  • Upp till 600 € per person

  • För flygförseningar, inställda flyg och mer

  • Kolla ditt flyg på 2 minuter

AirHelpFlygbolag
KL

Bagageutlämningen är vanligtvis det sista steget i flygresan, men medan du väntar vid bagagebandet kan ditt bagage ta en oväntad vändning. Om ditt bagage förloras, försenas eller skadas på ett KLM-Royal Dutch Airlines-flyg kan du ha rätt till kompensation enligt internationell lag. AirHelp finns här för att hjälpa dig att förstå dina rättigheter och vägleda dig genom processen att kräva kompensation eller återbetalning.

Kontrollera ersättning

En överblick

Känn till dina KLM-Royal Dutch Airlines bagagerättigheter

Om ditt bagage tappas bort, försenas eller skadas har du enligt Montreal-konventionen rätt till ersättning på upp till (cirka 1 900 €).

Lämna in en PIR (Property Irregularity Report) omedelbart till flygplatsens hittegodskontor (eller till KLM-Royal Dutch Airliness servicedesk, om en sådan finns tillgänglig).

Du måste lämna in ditt anspråk till KLM-Royal Dutch Airlines inom 21 dagar vid försenat eller förlorat bagage och inom 7 dagar för skadat bagage.

AirHelp kan hjälpa dig att kräva upp till 1 900 € i ersättning från flygbolaget för förlorat, försenat eller skadat bagage.


Om du upptäcker problem med ditt bagage efter en flygning med KLM-Royal Dutch Airlines

Om ditt bagage har skadats, försvunnit eller försenats av KLM-Royal Dutch Airlines omfattas dina passagerarrättigheter av Montrealkonventionen. Detta avtal reglerar flygbolagens ansvar vid bagageproblem, inklusive regler för ersättning och återbetalning av utgifter, som kan uppgå till 1 519 SDR (Special Drawing Rights), vilket motsvarar ungefär 1 900 €.

Utgifter som du har rätt att få ersättning för inkluderar nödvändigheter som toalettartiklar, underkläder, mediciner och kläder som behövs medan ditt bagage är försenat. Du kan även ha rätt till ersättning för reparation av skadat bagage eller återbetalning för förlorat bagage och dess innehåll.

Åtgärder att vidta direkt vid bagageproblem när du flugit med KLM-Royal Dutch Airlines

Om du råkar ut för försenat eller förlorat bagage finns det flera viktiga steg du bör ta för att hävda dina rättigheter och begära ersättning från flygbolaget.

Få kompensation med AirHelp

Skriv in dina flyguppgifter

steg 1

Skriv in dina flyguppgifter

Vi kontrollerar om du har rätt till ersättning enligt gällande lagar.

Vi tar hand om allt

steg 2

Vi tar hand om allt

Inget pappersarbete eller bortkastad tid för dig!

Du får din ersättning

step 3

Du får din ersättning

Vår avgift dras direkt från det belopp du får ut.

Kontrollera ersättning

Vad är skillnaden mellan att rapportera ditt bagageproblem och att lämna in ett krav?

Att rapportera ett bagageproblem är det första steget. Här registrerar du att ditt bagage är skadat eller försenat och fyller i en Property Irregularity Report (PIR). Detta måste göras direkt på flygplatsen så snart problemet uppstår.

Att lämna in ett krav är nästa steg. Här begär du ersättning för utgifter eller förluster som uppstått på grund av bagageproblemet. För att kunna göra detta måste du först ha rapporterat problemet och fyllt i en PIR-rapport.

För att få ersättning eller återbetalning från KLM-Royal Dutch Airlines krävs alltså både att problemet rapporteras och att ett krav lämnas in – och båda stegen har bestämda tidsfrister.


Viktiga tidsfrister vid bagageproblem

För att få ersättning från KLM-Royal Dutch Airlines för försenat eller förlorat bagage enligt Montrealkonventionen måste du följa de gällande tidsgränserna:

  • Property Irregularity Report (PIR) måste fyllas i direkt på flygplatsen. Spara din kopia.

  • Krav på ersättning måste lämnas in inom 7 dagar vid skadat bagage eller inom 21 dagar vid försenat bagage.

Tabellen nedan förtydligar de olika scenarierna:

Typ av bagageproblem PIR på flygplatsenKrav till KLM-Royal Dutch Airlines
FörsenatOmedelbart vid ankomstInom 21 dagar
FörloratOmedelbart vid ankomstInom 2 år (efter att bagaget anses förlorat efter 21 dagar)
SkadatOmedelbart vid ankomstInom 7 dagar

KLM-Royal Dutch Airlines försenat bagage ersättning

Så här gör du när ditt bagage med KLM-Royal Dutch Airlines är försenat

  • Om ditt bagage inte anländer med ditt KLM-Royal Dutch Airlines-flyg ska du omedelbart rapportera förseningen till bagageservice och fylla i ett PIR-formulär.

  • Enligt Montrealkonventionen har du rätt till ersättning för kostnader som uppstår när ditt bagage blir försenat. Det innebär att du kan bli ersatt för nödvändiga utlägg som täcker dina omedelbara behov, till exempel underkläder, basplagg, toalettartiklar och andra viktiga artiklar.

  • Spara alla kvitton och fotografera dem, så att du alltid har en säkerhetskopia och kan skicka in bevis på alla utgifter till KLM-Royal Dutch Airlines när du ansöker om ersättning.

Så ansöker du om ersättning för försenat KLM-Royal Dutch Airlines-bagage

Du kan kräva ersättning för försenat bagage direkt på flygbolagets webbplats. Se till att du har:

  • PIR numret

  • Boardingkort och flyguppgifter

  • Kvitton för dina utlägg

Så mycket kan du få i ersättning vid försenat bagage

Enligt Montrealkonventionen är flygbolagets ansvar begränsat till 1 519 SDR (Special Drawing Rights) per passagerare, vilket motsvarar cirka 1 900 €. Vanligtvis ersätts endast skäliga utgifter som uppstått till följd av förseningen, t.ex.:

  • Basplagg och underkläder

  • Grundläggande toalettartiklar och hygienprodukter

  • Nödvändiga mediciner

  • Laddare till din telefon eller andra akuta behov

  • Kostnader för tvätt av kläder vid längre förseningar

Lyxinköp ersätts normalt inte, men exempelvis affärskläder kan betraktas som nödvändiga om du reser i arbetet och kan motivera inköpet.


Ersättning & återbetalning vid förlorat bagage med KLM-Royal Dutch Airlines

Vad du ska göra om KLM-Royal Dutch Airlines har förlorat ditt bagage

Om ditt bagage inte dyker upp inom 21 dagar anses det automatiskt vara förlorat. Oavsett om 21 dagar har gått eller om KLM-Royal Dutch Airlines förklarar bagaget förlorat före denna tidsfrist, har du rätt att kräva ersättning. Specifikt har du rätt till:

  • Kompensation för värdet av själva bagaget (t.ex. resväskan) samt dess innehåll, alltså din packning.

  • Ersättning för kostnader som uppstått på grund av bagageförseningen, det vill säga innan det faktiskt förklarades förlorat.

Hur du ansöker om kompensation för förlorat bagage med KLM-Royal Dutch Airlines

Processen för ett ersättningskrav för förlorat bagage liknar det vi redan har sett i fall av försening, men med en skillnad. Du måste även tillhandahålla en lista som redogör för innehållet som fanns i ditt bagage när det tappades bort.

Se till att ha följande redo när du begär ersättning:

  • PIR nummer

  • Boardingkort & flygnummer

  • En detaljerad inventarielista som omfattar alla föremål och deras uppskattade värde som gick förlorade.

  • Kvitton för utgifter som du haft p.g.a. ditt bagage blev borttappat

Hur mycket kompensation har man rätt till vid borttappat bagage?

Även vid förlorat bagage är det högsta beloppet enligt Montrealkonventionen 1 519 SDR, vilket motsvarar cirka 1 900 €. Till skillnad från vid ett enbart försenat bagage, har du rätt att kräva ersättning och kompensation från KLM-Royal Dutch Airlines, inte bara för kostnader som uppstått på grund av att bagaget inte levererats, utan även för värdet av själva bagaget och dess innehåll.

Om du är AirHelp+-medlem kan du låta AirHelp hantera ditt krav för att få den återbetalning och kompensation du är berättigad till.


Guide: Skadat bagage ersättning med KLM-Royal Dutch Airlines

Om ditt bagage anländer skadat – så här gör du steg för steg

  • Rapportera skadan så fort du noterar skadan.

  • Fyll i en skadeanmälan, en så kallad PIR rapport.

  • Dokumentera skadorna – ta foton på det skadade bagaget och dess innehåll.

  • Visa upp ditt bagage för inspektion. KLM-Royal Dutch Airlines kan vara villiga att ge dig ett förslag på en lösning. Det kan handla om reperation av skador, ersättning av föremål eller annan kompensation.

  • Lämna in ett krav.

I händelse av skadat bagage måste du skicka in ett krav inom 7 dagar. Det högsta beloppet du kan få i ersättning enligt Montrealkonventionen är 1 519 SDR, vilket motsvarar ungefär 1 900 €.

Spåra ditt saknade bagage

När du fyller i en PIR report erhåller du ett referensnummer. Detta nummer behöver du för att skicka in ditt krav på ersättning men det kan även användas för att spåra ditt saknade bagage. För att kontrollera statusen för ditt bagage via flygbolagets webbplats måste du ange ditt KLM-Royal Dutch Airlines PIR nummer.


Hur kan AirHelp hjälpa om du drabbats av bagageproblem med KLM-Royal Dutch Airlines?

Du kan begära ersättning direkt från flygbolaget eller via en tredjepartsexpert som AirHelp. Hittills har vi vunnit kompensation för 3 miljoner passagerare över hela världen, framför allt vid försenade och inställda flyg samt överbokningar. Som AirHelp+-medlem kan du dessutom få hjälp med bagageproblem.

Vi sköter all kommunikation med KLM-Royal Dutch Airlines, följer upp på försenade återkopplingar och kämpar för maximal ersättning. På så sätt kan du fortsätta din resa i lugn och ro medan vi tar hand om besväret med ditt bagageanspråk.


Frågor och svar om KLM-Royal Dutch Airlines bagageersättning


Förseningar och inställda flyg den senaste tiden

Datum

Flightnummer

Flygbolag

Rutt

Status

2025-12-14

14:15

AZ1360

ITA Airways

Trieste (TRS)

Rome (FCO)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:55

KL1790

KLM-Royal Dutch Airlines

Hanover (HAJ)

Amsterdam (AMS)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:55

AR1712

Aerolineas Argentinas

Buenos Aires (AEP)

Rosario (AR) (ROS)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:50

WS3626

Westjet

Kamloops (YKA)

Calgary (YYC)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:45

DL3183

Delta Air Lines

Jackson (JAN)

Atlanta (ATL)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:45

KQ609

Kenya Airways

Mombasa (MBA)

Nairobi (NBO)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

13:45

6E5039

IndiGo Air

Hyderabad (HYD)

Mumbai (BOM)

AvbrutenKontrollera ersättning
Har ditt flyg inte kommit? Använd vår kompletta ersättningskontroll så kollar vi på ärendet. Kontrollera ditt flyg
  • AZ1360

    ITA Airways

    Avbruten

    Trieste

    Rome

    TRS

    FCO

    2025-12-14

    14:15

    Kontrollera ersättning
  • KL1790

    KLM-Royal Dutch Airlines

    Avbruten

    Hanover

    Amsterdam

    HAJ

    AMS

    2025-12-14

    13:55

    Kontrollera ersättning
  • AR1712

    Aerolineas Argentinas

    Avbruten

    Buenos Aires

    Rosario (AR)

    AEP

    ROS

    2025-12-14

    13:55

    Kontrollera ersättning
  • WS3626

    Westjet

    Avbruten

    Kamloops

    Calgary

    YKA

    YYC

    2025-12-14

    13:50

    Kontrollera ersättning
  • DL3183

    Delta Air Lines

    Avbruten

    Jackson

    Atlanta

    JAN

    ATL

    2025-12-14

    13:45

    Kontrollera ersättning
  • KQ609

    Kenya Airways

    Avbruten

    Mombasa

    Nairobi

    MBA

    NBO

    2025-12-14

    13:45

    Kontrollera ersättning
  • 6E5039

    IndiGo Air

    Avbruten

    Hyderabad

    Mumbai

    HYD

    BOM

    2025-12-14

    13:45

    Kontrollera ersättning
Har ditt flyg inte kommit? Använd vår kompletta ersättningskontroll så kollar vi på ärendet. Kontrollera ditt flyg

Fler flygbolag vi kan hjälpa dig att få ersättning från:

Sas Scandinavian Airlines