Utmärkt

228 352

omdömen på

Trustpilot

Wizz Air försenat, skadat eller förlorat bagage – så får du ersättning

Kontrollera ersättning
Wizz Air försenat, skadat eller förlorat bagage – så får du ersättning

Få ersättning för flygstörningar

  • Upp till 600 € per person

  • För flygförseningar, inställda flyg och mer

  • Kolla ditt flyg på 2 minuter

AirHelpFlygbolag
W6

Bagageutlämningen är vanligtvis det sista steget i flygresan, men medan du väntar vid bagagebandet kan ditt bagage ta en oväntad vändning. Om ditt bagage förloras, försenas eller skadas på ett Wizz Air-flyg kan du ha rätt till kompensation enligt internationell lag. AirHelp finns här för att hjälpa dig att förstå dina rättigheter och vägleda dig genom processen att kräva kompensation eller återbetalning.

Kontrollera ersättning

En överblick

Känn till dina Wizz Air bagagerättigheter

Om ditt bagage tappas bort, försenas eller skadas har du enligt Montreal-konventionen rätt till ersättning på upp till (cirka 1 900 €).

Lämna in en PIR (Property Irregularity Report) omedelbart till flygplatsens hittegodskontor (eller till Wizz Airs servicedesk, om en sådan finns tillgänglig).

Du måste lämna in ditt anspråk till Wizz Air inom 21 dagar vid försenat eller förlorat bagage och inom 7 dagar för skadat bagage.

AirHelp kan hjälpa dig att kräva upp till 1 900 € i ersättning från flygbolaget för förlorat, försenat eller skadat bagage.


Om du upptäcker problem med ditt bagage efter en flygning med Wizz Air

Om ditt bagage har skadats, försvunnit eller försenats av Wizz Air omfattas dina passagerarrättigheter av Montrealkonventionen. Detta avtal reglerar flygbolagens ansvar vid bagageproblem, inklusive regler för ersättning och återbetalning av utgifter, som kan uppgå till 1 519 SDR (Special Drawing Rights), vilket motsvarar ungefär 1 900 €.

Utgifter som du har rätt att få ersättning för inkluderar nödvändigheter som toalettartiklar, underkläder, mediciner och kläder som behövs medan ditt bagage är försenat. Du kan även ha rätt till ersättning för reparation av skadat bagage eller återbetalning för förlorat bagage och dess innehåll.

Åtgärder att vidta direkt vid bagageproblem när du flugit med Wizz Air

Om du råkar ut för försenat eller förlorat bagage finns det flera viktiga steg du bör ta för att hävda dina rättigheter och begära ersättning från flygbolaget.

Få kompensation med AirHelp

Skriv in dina flyguppgifter

steg 1

Skriv in dina flyguppgifter

Vi kontrollerar om du har rätt till ersättning enligt gällande lagar.

Vi tar hand om allt

steg 2

Vi tar hand om allt

Inget pappersarbete eller bortkastad tid för dig!

Du får din ersättning

step 3

Du får din ersättning

Vår avgift dras direkt från det belopp du får ut.

Kontrollera ersättning

Vad är skillnaden mellan att rapportera ditt bagageproblem och att lämna in ett krav?

Att rapportera ett bagageproblem är det första steget. Här registrerar du att ditt bagage är skadat eller försenat och fyller i en Property Irregularity Report (PIR). Detta måste göras direkt på flygplatsen så snart problemet uppstår.

Att lämna in ett krav är nästa steg. Här begär du ersättning för utgifter eller förluster som uppstått på grund av bagageproblemet. För att kunna göra detta måste du först ha rapporterat problemet och fyllt i en PIR-rapport.

För att få ersättning eller återbetalning från Wizz Air krävs alltså både att problemet rapporteras och att ett krav lämnas in – och båda stegen har bestämda tidsfrister.


Viktiga tidsfrister vid bagageproblem

För att få ersättning från Wizz Air för försenat eller förlorat bagage enligt Montrealkonventionen måste du följa de gällande tidsgränserna:

  • Property Irregularity Report (PIR) måste fyllas i direkt på flygplatsen. Spara din kopia.

  • Krav på ersättning måste lämnas in inom 7 dagar vid skadat bagage eller inom 21 dagar vid försenat bagage.

Tabellen nedan förtydligar de olika scenarierna:

Typ av bagageproblem PIR på flygplatsenKrav till Wizz Air
FörsenatOmedelbart vid ankomstInom 21 dagar
FörloratOmedelbart vid ankomstInom 2 år (efter att bagaget anses förlorat efter 21 dagar)
SkadatOmedelbart vid ankomstInom 7 dagar

Wizz Air försenat bagage ersättning

Så här gör du när ditt bagage med Wizz Air är försenat

  • Om ditt bagage inte anländer med ditt Wizz Air-flyg ska du omedelbart rapportera förseningen till bagageservice och fylla i ett PIR-formulär.

  • Enligt Montrealkonventionen har du rätt till ersättning för kostnader som uppstår när ditt bagage blir försenat. Det innebär att du kan bli ersatt för nödvändiga utlägg som täcker dina omedelbara behov, till exempel underkläder, basplagg, toalettartiklar och andra viktiga artiklar.

  • Spara alla kvitton och fotografera dem, så att du alltid har en säkerhetskopia och kan skicka in bevis på alla utgifter till Wizz Air när du ansöker om ersättning.

Så ansöker du om ersättning för försenat Wizz Air-bagage

Du kan kräva ersättning för försenat bagage direkt på flygbolagets webbplats.

Se till att du har:

  • PIR numret

  • Boardingkort och flyguppgifter

  • Kvitton för dina utlägg

Så mycket kan du få i ersättning vid försenat bagage

Enligt Montrealkonventionen är flygbolagets ansvar begränsat till 1 519 SDR (Special Drawing Rights) per passagerare, vilket motsvarar cirka 1 900 €. Vanligtvis ersätts endast skäliga utgifter som uppstått till följd av förseningen, t.ex.:

  • Basplagg och underkläder

  • Grundläggande toalettartiklar och hygienprodukter

  • Nödvändiga mediciner

  • Laddare till din telefon eller andra akuta behov

  • Kostnader för tvätt av kläder vid längre förseningar

Lyxinköp ersätts normalt inte, men exempelvis affärskläder kan betraktas som nödvändiga om du reser i arbetet och kan motivera inköpet.


Ersättning & återbetalning vid förlorat bagage med Wizz Air

Vad du ska göra om Wizz Air har förlorat ditt bagage

Om ditt bagage inte dyker upp inom 21 dagar anses det automatiskt vara förlorat. Oavsett om 21 dagar har gått eller om Wizz Air förklarar bagaget förlorat före denna tidsfrist, har du rätt att kräva ersättning. Specifikt har du rätt till:

  • Kompensation för värdet av själva bagaget (t.ex. resväskan) samt dess innehåll, alltså din packning.

  • Ersättning för kostnader som uppstått på grund av bagageförseningen, det vill säga innan det faktiskt förklarades förlorat.

Hur du ansöker om kompensation för förlorat bagage med Wizz Air

Processen för ett ersättningskrav för förlorat bagage liknar det vi redan har sett i fall av försening, men med en skillnad. Du måste även tillhandahålla en lista som redogör för innehållet som fanns i ditt bagage när det tappades bort.

Se till att ha följande redo när du begär ersättning:

  • PIR nummer

  • Boardingkort & flygnummer

  • En detaljerad inventarielista som omfattar alla föremål och deras uppskattade värde som gick förlorade.

  • Kvitton för utgifter som du haft p.g.a. ditt bagage blev borttappat

Hur mycket kompensation har man rätt till vid borttappat bagage?

Även vid förlorat bagage är det högsta beloppet enligt Montrealkonventionen 1 519 SDR, vilket motsvarar cirka 1 900 €. Till skillnad från vid ett enbart försenat bagage, har du rätt att kräva ersättning och kompensation från Wizz Air, inte bara för kostnader som uppstått på grund av att bagaget inte levererats, utan även för värdet av själva bagaget och dess innehåll.

Om du är AirHelp+-medlem kan du låta AirHelp hantera ditt krav för att få den återbetalning och kompensation du är berättigad till.


Guide: Skadat bagage ersättning med Wizz Air

Om ditt bagage anländer skadat – så här gör du steg för steg

  • Rapportera skadan så fort du noterar skadan.

  • Fyll i en skadeanmälan, en så kallad PIR rapport.

  • Dokumentera skadorna – ta foton på det skadade bagaget och dess innehåll.

  • Visa upp ditt bagage för inspektion. Wizz Air kan vara villiga att ge dig ett förslag på en lösning. Det kan handla om reperation av skador, ersättning av föremål eller annan kompensation.

  • Lämna in ett krav.

I händelse av skadat bagage måste du skicka in ett krav inom 7 dagar. Det högsta beloppet du kan få i ersättning enligt Montrealkonventionen är 1 519 SDR, vilket motsvarar ungefär 1 900 €.

Spåra ditt saknade bagage

När du fyller i en PIR report erhåller du ett referensnummer. Detta nummer behöver du för att skicka in ditt krav på ersättning men det kan även användas för att spåra ditt saknade bagage. För att kontrollera statusen för ditt bagage via flygbolagets webbplats måste du ange ditt Wizz Air PIR nummer.


Hur kan AirHelp hjälpa om du drabbats av bagageproblem med Wizz Air?

Du kan begära ersättning direkt från flygbolaget eller via en tredjepartsexpert som AirHelp. Hittills har vi vunnit kompensation för 3 miljoner passagerare över hela världen, framför allt vid försenade och inställda flyg samt överbokningar. Som AirHelp+-medlem kan du dessutom få hjälp med bagageproblem.

Vi sköter all kommunikation med Wizz Air, följer upp på försenade återkopplingar och kämpar för maximal ersättning. På så sätt kan du fortsätta din resa i lugn och ro medan vi tar hand om besväret med ditt bagageanspråk.


Frågor och svar om Wizz Air bagageersättning


Förseningar och inställda flyg den senaste tiden

Datum

Flightnummer

Flygbolag

Rutt

Status

2025-12-14

05:05

W61743

Wizz Air

Gdansk (GDN)

Oslo (OSL)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-14

04:00

W64627

Wizz Air

Larnaca (LCA)

Athens (ATH)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

21:50

W61006

Wizz Air

London (LTN)

Katowice (KTW)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

21:40

W64730

Wizz Air

Hahn (HHN)

Skopje (SKP)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

21:35

W64318

Wizz Air

Hahn (HHN)

Sofia (SOF)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

20:50

W64156

Wizz Air

Malmö (MMX)

Belgrade (BEG)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

20:00

W61714

Wizz Air

Milan (MXP)

Gdansk (GDN)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

19:45

W64128

Wizz Air

Lisbon (LIS)

Belgrade (BEG)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

19:35

W62469

Wizz Air

Budapest (BUD)

Warsaw (WAW)

AvbrutenKontrollera ersättning

2025-12-13

19:30

W64526

Wizz Air

LeipzigHalle (LEJ)

Varna (VAR)

AvbrutenKontrollera ersättning
Har ditt flyg inte kommit? Använd vår kompletta ersättningskontroll så kollar vi på ärendet. Kontrollera ditt flyg
  • W61743

    Wizz Air

    Avbruten

    Gdansk

    Oslo

    GDN

    OSL

    2025-12-14

    05:05

    Kontrollera ersättning
  • W64627

    Wizz Air

    Avbruten

    Larnaca

    Athens

    LCA

    ATH

    2025-12-14

    04:00

    Kontrollera ersättning
  • W61006

    Wizz Air

    Avbruten

    London

    Katowice

    LTN

    KTW

    2025-12-13

    21:50

    Kontrollera ersättning
  • W64730

    Wizz Air

    Avbruten

    Hahn

    Skopje

    HHN

    SKP

    2025-12-13

    21:40

    Kontrollera ersättning
  • W64318

    Wizz Air

    Avbruten

    Hahn

    Sofia

    HHN

    SOF

    2025-12-13

    21:35

    Kontrollera ersättning
  • W64156

    Wizz Air

    Avbruten

    Malmö

    Belgrade

    MMX

    BEG

    2025-12-13

    20:50

    Kontrollera ersättning
  • W61714

    Wizz Air

    Avbruten

    Milan

    Gdansk

    MXP

    GDN

    2025-12-13

    20:00

    Kontrollera ersättning
  • W64128

    Wizz Air

    Avbruten

    Lisbon

    Belgrade

    LIS

    BEG

    2025-12-13

    19:45

    Kontrollera ersättning
  • W62469

    Wizz Air

    Avbruten

    Budapest

    Warsaw

    BUD

    WAW

    2025-12-13

    19:35

    Kontrollera ersättning
  • W64526

    Wizz Air

    Avbruten

    LeipzigHalle

    Varna

    LEJ

    VAR

    2025-12-13

    19:30

    Kontrollera ersättning
Har ditt flyg inte kommit? Använd vår kompletta ersättningskontroll så kollar vi på ärendet. Kontrollera ditt flyg

Fler flygbolag vi kan hjälpa dig att få ersättning från:

Sas Scandinavian Airlines