
AirHelp Score: Hur rankar vi flygbolagen?
Vår rankning av världens mest kända flygbolag 2025 är ute nu! I den här upplagan har vi jämfört uppgifter om 117 flygbolag för att ta reda på vilka som erbjuder den bästa flygupplevelsen.
Så här har vi räknat ut vart och ett av betygen:
AirHelp Score kombinerar massor av information! Vi inkluderar flygbolagens punktlighet, kundernas åsikter om sin egen flygupplevelse och våra unika uppgifter om hur flygbolagen agerar när flygen inte avgår enligt tidtabellen.
Vi strävar efter att ranka de mest populära och mest kända flygbolagen. Vi har utgått från en lista med över 800 flygbolag i hela världen och valt ut de största i förhållande till passagerarantal och popularitet hos passagerarna. Ibland utesluts flygbolag när vi inte kan få fram uppgifter.
För att hjälpa dig att förstå våra betyg har vi delat upp de 3 mätvärden som vi använder för flygbolagen i AirHelp Score.

Punktlighet
AirHelps databas med flygdata rankas bland de mest tillförlitliga och korrekta i världen. Vi använder vår databas för att ta fram statistik för varje flyg mellan den 1 oktober 2024 och den 30 september 2025. Därefter räknar vi ut hur många av varje flygbolags flyg som var punktliga.
Prestation inom punktlighet motsvarar 33,33 % av betyget
Vad innebär ”enligt tidtabell”?
Alla flyg som anlände inom 15 minuter från den offentliggjorda ankomsttiden räknas som ett flyg som anlänt i tid. Vi beräknade hur många flyg som anlände i tid och uttryckte detta i procent. Ju högre poäng desto högre andel flyg anlände i tid. Ett betyg på 8,5 innebär till exempel att 85 % av flygen var i tid.
Hur kommer det sig att AirHelps databas är så tillförlitlig?
AirHelp samlar in data från flera kommersiella leverantörer. Vi sammanställer denna data för att skapa vår egen sofistikerade databas med flygdata.
För att garantera att vår databas rankas som en av de mest tillförlitliga databaserna kontrollerar vi vår statistik mot en rad pålitliga källor så som myndigheter, flygplatsdatabaser, leverantörer av flygspårningslösningar och historiska resurser.
Om det finns konflikter datakällorna gör vi inget uppskattat medelvärde av tiden. Istället rankar vi källorna efter auktoritet och väljer den data som väger tyngst.

Kundbetyg
För att bedöma kvaliteten på ett flygbolags tjänster frågade vi helt enkelt de människor som använder dem.
Vi genomförde hundratals undersökningar där vi bad flygresenärer från mer än 60 länder att ge oss sin åsikt och samlade in över 11 500 rankningar av flygbolag.
Vi bad passagerarna att betygsätta de flygbolag de senast flugit med utifrån fem faktorer:
Kabinpersonal
Flygplanskomfort
Flygplanens renlighet
Matutbud
Underhållning ombord
Passagerarna betygssatte varje faktor på en skala från ”väldigt bra” till ”väldigt dåligt”. Vi gav varje betyg numeriska värden och beräknade sedan genomsnittet för att få fram ett slutligt betyg. Desto högre betyg desto bättre lyckades flygbolaget på dessa faktorer.
Kundopinionen utgör 33,33 % av betyget

Kravprocess
Vi anser att ett flygbolag inte bara bör bedömas utifrån hur de sköter sig på en vanlig dag, utan också utifrån hur de behandlar sina kunder när något går fel. Vi har en unik insikt i detta tack vare våra egna uppgifter om hur väl flygbolagen hanterar giltiga krav på ersättning från kunder.
För att komma fram till en poäng bryter vi ner deras prestation efter flera olika faktorer:
Sannolikheten att ett flygbolag betalar ut ersättning för ett giltigt kravärende
Hur många kravärenden som ett flygbolag hanterar
Hänsyn tas till både tidigare och nuvarande beteenden vid hantering av kravärenden
Ju högre betyg, desto bättre har flygbolaget presterat.
Ärendehandläggning utgör 33,33 % av betyget
Slutresultatet
Var och en av ovanstående kategorier bidrar lika mycket till flygbolagets totala betyg och ranking.
Visste du att du kan kräva ersättning för försenade, inställda eller överbokade flyg för de senaste 3 åren? AirHelp hjälper dig att kontrollera om din flygresa är berättigad – det är snabbt, enkelt och helt riskfritt!