Flygförsäkring


Vad är skillnaden mellan ersättning från flygbolaget och en utbetalning?

Flygbolagets ersättning är pengar som flygbolaget utbetalar för att kompensera för förseningar eller inställda internationella flygningar som omfattas av EU-lagstiftning eller andra bestämmelser. Det högsta belopp som kan betalas ut är 600 €. Det exakta belopp som du är berättigad till beror på vilka bestämmelser som omfattas av din flygning och om flygningen är ersättningsberättigad. AirHelp är experter på att kräva denna ersättning åt dig, men pengarna är aldrig garanterade.

En utbetalning är extra 100 € eller 200 € från din AirHelp+-försäkring. Du får denna utbetalning om ditt flyg är försenat mer än 3 timmar, inställt i sista minuten, omdirigerat eller om du missar en anslutning på grund av störningar, eller om ditt bagage försvinner eller försenas. Och det betalas snabbt.

De goda nyheterna? Vid internationella flygstörningar kan du ta del av båda.


Jag fick ett meddelande från AirHelp+ att jag är berättigad till en utbetalning av bagageförsäkring. Hur länge har jag på mig att begära att få utbetalningen?

Du har 28 dagar på dig att begära utbetalning av bagageförsäkringen och lämna dina bankuppgifter till oss. Efter 28 dagar kommer din utbetalning inte längre att vara giltig enligt våra Villkor.


Är jag berättigad till flygförsäkring om jag har en missad anslutning och anländer sent till min destination?

Flygförsäkringen täcker inte missade anslutningar; dessa täcks istället av försäkring för missad anslutning. Granska din plan för att se vilka förmåner som ingår.

Du får endast en utbetalning om flygen som du registrerat i din kontrollpanel blir försenade med 3 timmar eller mer, ställs in inom 28 dagar före avresa eller dirigeras om. Resor som inte är registrerade på din kontrollpanel är inte berättigade till täckning.

Alla resor måste läggas till i din kontrollpanel minst 48 timmar före avgång.


När gäller inte flygförsäkringen?

Flygförsäkringen täcker inte din flygstörning i följande fall:

  • Om du inte har en giltig bokningsbekräftelse eller giltigt boardingkort.

  • Ditt flyg ställdes in mer än 28 dagar före din planerade avgång.

  • Ditt flyg påverkades som resultat utav:

    • Krig eller inbördeskrig.

    • Bombhot, radioaktivt avfall eller någon annan strålningskälla.

    • Utlysande av nödläge som berör hälsan, t.ex. en pandemi eller epidemi.

    • Förluster, skador, skadestånd eller kostnader som orsakas av dataintrång eller cyberincidenter.

  • Om en händelse stör flygtrafiken i mer än 7 dagar. Händelsen kan till exempel inkludera strejk, offentliga demonstrationer eller extremväder. AirHelp betalar för alla försenade och inställda flyg som inträffat under de första 7 dagarna av det som orsakade störningen i flygtrafiken. Om ditt flyg infaller på den 8:e dagen eller senare under en pågående störning, kommer det inte att täckas.


Jag har lagt till min resa i kontrollpanelen. Varför är den inte skyddad av min flygförsäkring?

För att få ta del av fördelarna med utbetalning från din flygförsäkring måste du lägga till reseinformationen i din kontrollpanel senast 48 timmar före den första flygningens planerade avgång. Om du har lagt till flygningar som avgår inom mindre än 48 timmar kommer dessa inte att skyddas.

Dessutom gäller det inte för resor du lägger till i kontrollpanelen om ett av flygen redan har försenats eller blivit inställt.


Hur gör jag för att begära utbetalning av min flygförsäkring?

Om något flyg i din resa ställs in 28 dagar före avgång eller mindre, omdirigeras eller anländer 3 timmar eller mer försenat, kommer AirHelp automatiskt att spåra flyget och mejla en bekräftelse på att du är berättigad till din engångsutbetalning på 100 € från flygförsäkringen.

Du blir ombedd att lägga till dina bankuppgifter, din bokningsbekräftelse och ditt ID-kort. Det kan ta några arbetsdagar innan beloppet syns på ditt bankkonto.


Jag har angett mina bankkontouppgifter men jag har ännu inte fått mina flygförsäkringspengar

Från det att du har angett dina bankuppgifter kan det ta några arbetsdagar innan pengarna dyker upp på ditt bankkonto.

Trots våra bästa ansträngningar kan det dock finnas situationer där det kan ta längre tid för bankerna att behandla betalning.

Om du inte har fått pengarna efter 7 arbetsdagar, vänligen kontakta våra agenter via vår onlinechatt eller på [email protected].


I vilka situationer kan jag få ersättning om jag har en flygförsäkring?

Om du har skyddat din resa med en flygförsäkring får du en 100 €-engångsutbetalning i följande situationer:

  • Ett flyg i din resa ställs in av flygbolaget mindre än 28 dagar före avresan.

  • Alla flyg på din resa omdirigeras från sin ursprungliga destination.

  • Något av flygen gör att du anländer 3 eller fler timmar senare än planerat till slutdestinationen.

Orsaken till problemet är inte det viktiga, du kommer att få dina 100 € även om det inte var flygbolagets fel.


Kommer jag att få utbetalningen i min valuta?

Utbetalningen från flygförsäkringen är 100 €, och detta är det belopp som vi kommer att skicka till ditt bankkonto. Det faktiska belopp som du får är dock i ditt kontos lokala valuta och beror på de aktuella växelkurser som tillämpas av din bank.


Täcker flygförsäkringen alla flygningar på min resa?

Ja, så länge som alla flyg på din resa läggs till i appen eller kontrollpanelen minst 48 timmar före din planerade avgång.

Det finns dock en gräns på en 100 €-utbetalning per resa, även om du råkar ut för mer än en flygstörning. Så om två flyg inom samma resa är försenade får du bara utbetalningen en gång.


Hur kan jag lämna ett klagomål om flygförsäkringen?

Om du är missnöjd med dina flygförsäkringsförmåner eller den service du har fått vill vi veta det. Fyll i vårt klagomålsformulär, som kommer att granskas av våra försäkringspartners.


Mitt flyg blev inställt, varför har jag inte fått ett e-postmeddelande om berättigande till flygförsäkring?

Du bör få ett e-postmeddelande från AirHelp om någon av följande störningar inträffar:

  • Ditt flyg ställs in av flygbolaget 28 dagar före avgång eller senare.

  • Ditt flyg omdirigeras från sin ursprungliga destination.

  • Ditt flyg anländer till sin destination 3 eller fler timmar senare än planerat.

Om du tror att ditt flyg är berättigat till en utbetalning, men inte har fått något meddelande från AirHelp, kan du begära omprövning av ditt ärende.


Fungerar flygförsäkring om jag avbokar flyget själv?

Du är endast berättigad till en 100 € utbetalning för ett inställt flyg om flygbolaget ställer in din flygning.

Tyvärr kan vi inte annullera flygförsäkringsskydd om du bestämmer dig för att inte ta flyget.


Hur lång tid tar det att bekräfta att jag är berättigad till utbetalning från flygförsäkringen?

Vi strävar efter att bekräfta berättigandet så snart som möjligt. Om en störning inträffar (dvs. ditt flyg ställs in inom 28 dagar före avgång, omdirigeras eller är försenat 3 timmar eller mer vid ankomst) bekräftar AirHelp att du är berättigad till utbetalningen på 100 € inom minst 36 timmar efter att störningen inträffade.


Hur köper jag en flygförsäkring?

Medlemmar hos AirHelp+ får en flygförsäkring inkluderad i sin prenumeration. Den säljs för närvarande inte separat.

Flygförsäkringen skyddar alla flyg som registrerats på din kontrollpanel under medlemskapets giltighetstid.

Antalet resor som omfattas av flygförsäkringen varierar beroende på vilken plan som valts.


Vem skickas flygförsäkringspengarna till?

Utbetalningen kan endast skickas till AirHelp+-medlemmen.


Vilka länders bankkonton stöds för närvarande av flygförsäkringen?

Du kan få utbetalning om ditt bankkonto finns i något av följande länder:

  • Andorra

  • Argentina

  • Armenien

  • Österrike

  • Azerbajdzjan

  • Bahrain

  • Belgien

  • Bosnien-Hercegovina

  • Brasilien

  • Bulgarien

  • Kamerun

  • Kanada

  • Chile

  • Kina

  • Colombia

  • Costa Rica

  • Kroatien

  • Cypern

  • Tjeckien

  • Danmark

  • Dominikanska republiken

  • Ecuador

  • Egypten

  • Estland

  • Färöarna

  • Finland

  • Frankrike

  • Franska Guyana

  • Gabon

  • Tyskland

  • Grekland

  • Guadeloupe

  • Guatemala

  • Honduras

  • Hongkong

  • Ungern

  • Island

  • Indien

  • Indonesien

  • Irland

  • Israel

  • Italien

  • Elfenbenskusten

  • Japan

  • Jersey

  • Jordanien

  • Kosovo

  • Kuwait

  • Lettland

  • Liechtenstein

  • Litauen

  • Luxemburg

  • Malaysia

  • Malta

  • Martinique

  • Mayotte

  • Mexiko

  • Moldavien

  • Monaco

  • Marocko

  • Nederländerna

  • Nya Kaledonien

  • Nya Zeeland

  • Norge

  • Oman

  • Peru

  • Filippinerna

  • Polen

  • Portugal

  • Qatar

  • Réunion

  • Taiwan

  • Thailand

  • Turkiet

  • Ukraina

  • Förenade Arabemiraten

  • Storbritannien

  • USA

  • Uruguay

Om ditt land inte finns med i listan ovan, vänligen kontakta oss via vår onlinechatt eller e-post [email protected] så att vi kan erhålla dina bankuppgifter och skicka dig din utbetalning.


Kan jag lägga till flygförsäkring för alla passagerare som reser med mig?

Flygförsäkringen skyddar endast AirHelp+-medlemmarnas resor. Medresenärer omfattas inte av din försäkring utan måste teckna en egen.


Är det säkert att lämna ut mina bankuppgifter?

Ja. Vi tar datasäkerhet och integritet på största allvar. Vi vill därför försäkra dig om att vår dataskyddspolicy gällande behandling, delning och lagring av personuppgifter överensstämmer helt med alla EU:s dataskyddsbestämmelser, inklusive den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

Du kan läsa mer om AirHelps integritetspolicy här.


Mitt flyg var försenat eller omdirigerades och är berättigat till utbetalning - men jag var inte ombord. Kommer jag att få utbetalningen?

Ett av villkoren för flygförsäkring är att du var ombord på det flyg som försenades eller omdirigerades. Om du uppger att du inte var ombord kan vi inte göra betalningen.

Detta villkor gäller inte för inställda flyg.


Vad är en omdirigerad flygning?

En omdirigerad flygning innebär att flygningen tar en annan rutt eller landar på en annan flygplats än den ursprungligen planerade.

Om ditt flyg t.ex. skulle ha landat på London Heathrow, men av någon anledning istället landar på London Gatwick, betraktas det som en omdirigerad flygning.


Jag tror att jag är berättigad till en utbetalning från flygförsäkringen. Varför säger AirHelp att jag inte är det?

För att säkerställa att alla beslut är rättvisa använder AirHelp data från flera oberoende tredje parter för att övervaka statusen för alla flygningar. Det är dessa uppgifter från tredje part som avgör när en flygning kvalificerar sig för en utbetalning.

Denna information anses vara slutgiltig och kan inte ifrågasättas av vare sig AirHelp eller kunden. Du kan dock begära att ditt anspråk granskas av våra försäkringspartner.


Hur lång tid tar det att få ut min flygförsäkringsersättning?

När du har lämnat dina bankuppgifter tar det i genomsnitt 12 timmar för oss att skicka din utbetalning. Det kan dock ta några dagar innan det syns på ditt konto.


Vad är en flygförsäkring?

Det är enkelt. Lägg till ditt flyg till AirHelp+ (minst 48 timmar före avresa). Då kommer vi att spåra det och snabbt betala dig 100 € om:

  • Ditt flyg är försenat med mer än 3 timmar vid ankomsten

  • Ditt flyg är inställt inom 28 dagar före avresan

  • Ditt flyg är omdirigerat

Och bäst av allt? 100 €-utbetalningen görs utöver eventuell ersättning från flygbolaget som du är berättigad till. Inget pappersarbete, ingen underskrift – bara snabba utbetalningar direkt till ditt bankkonto.

AirHelp är del av APRA (Association of Passenger Rights Advocates) vars uppdrag är att främja och skydda passagerares rättigheter.

AirHelp har setts i:

Aftonbladet logo
Dagens Nyheter logo
Expressen logo
Göteborgs-Posten logo

Hämta vår gratis-app


VillkorIntegritetspolicyKakorMärk

Copyright © 2025 AirHelp

Kontrollera ersättning