AirHelp+-tjänstekatalogen
1. INLEDNING
AirHelp+-tjänstekatalog är vår fullständiga lista över AirHelp+-tjänster som kan finnas tillgängliga för dig som AirHelp+-medlem.
AirHelp+-tjänster styrs av Villkor, Integritetspolicy, och alla villkor som är särskilda för en tjänst och/eller villkor från AirHelp tredje part. Våra avgifter tillämpas. Kom ihåg att AirHelp+-tjänster kan tillhandahållas av AirHelp tredje part och att deras innehåll och tillgänglighet kan komma ändras från tid till annan.
Om du har några frågor, tvivel eller bekymmer, kontakta oss på [email protected]
eller läs våra Vanliga frågor.
2. DEFINITIONER
Vår AirHelp+-tjänstekatalog ska läsas tillsammans med våra Villkor, där du kommer att hitta alla definierade termer som används här.
3. VAD INGÅR I DE OLIKA MEDLEMSKAPSPLANERNA FÖR AIRHELP+
AirHelp+ har olika medlemskapsplaner. Inte alla medlemskapsplaner inkluderar samtliga av de tjänster och funktioner som beskrivs i denna katalog. Varje medlemskapsplan i AirHelp+ har sin egen kombination av tjänster och funktioner samt olika begränsningar gällande omfattning. Du kan köpa en AirHelp+ medlemskapsplan via AirHelps webbplats eller via en AirHelp-partner, till exempel en onlineresebyrå eller annan tredje part.
De nuvarande medlemskapsplanerna som finns tillgängliga för köp på AirHelps webbplats beskrivs på AirHelp+ webbsida och medlemskapsavgifterna hittas underVåra avgifter.
Om du redan har köpt ett AirHelp+ medlemskap, har en äldre plan, eller inte köpte ditt AirHelp+ medlemskap via vår webbplats utan via en partner som till exempel en onlineresebyrå kommer din medlemskapsplan sannolikt att skilja sig från de aktuella planerna som finns publicerade på vår webbplats.
För att se de specifika förmåner som ingår i din prenumeration, se bekräftelsen du fick via e-post efter köpet eller se avsnittet ”Plan & förmåner” på din AirHelp+ Kontrollpanel. Du kan också kontakta oss via e-post på [email protected].
4. KOMPENSATIONSTJÄNST
AirHelp+-medlemmar har rätt till Kompensationstjänsten såsom det beskrivs i våra Villkor. Användning av Kompensationstjänsten för årsmedlemskap ska vara begränsad till ett Krav per månad och tolv (12) Krav per kalenderår.
I enlighet med våra Villkor garanterar inte eller utfäster inte AirHelp att du kommer att få Flygersättning. AirHelp använder sitt Omdöme för att bestämma hur och när Kompensationstjänsten ska tillhandahållas i enlighet med Villkoren. Du är inte berättigad återbetalning av Medlemskapsavgiften om AirHelp väljer att inte driva ett Krav. Du godkänner att AirHelp handlar efter eget Omdöme när vi beslutar om att driva ett fall eller inte gällande mindre utvecklade rättigheter för flygpassagerare, framför allt där ett Krav kan ligga utanför EG 261 eller UK 261.
5. FLYGSTATUS
Medlemmar har fri tillgång till information om sin flygstatus som visas för de aktuella flygningarna i mobilappen, AirHelp+ kontrollpanel samt via e-post.
AirHelp garanterar inte tillförlitligheten, noggrannheten eller riktigheten av informationen om flygstatus. Flygstatusen som presenteras erhålls direkt av en AirHelp tredje part och är inte bindande. Medlemmar måste fortfarande följa de ursprungligt bokade tiderna samt flygbolagens och flygplatsernas instruktioner.
6. YTTERLIGARE SKYDD
Allmänt
Beroende på typ av AirHelp+-medlemskap som du har köpt, kan du kvalificera dig för en eller flera av våra produkter för Ytterligare Skydd som beskrivs i detta avsnitt.
Vår roll som mellanhandVänligen notera att AirHelp inte är ett försäkringsbolag. AirHelp arbetar som en registrerad försäkringsförmedlare i enlighet med tyska lagar. AirHelp agerar inte som riskbärare utan fungerar som mellanhand för de försäkringsprodukter som beskrivs nedan.
Försäkringsgivare och försäkringOm du utnyttjar en av våra produkter för Ytterligare skydd, köpt före 1 april 2025, tillhandahålls produkten till dig och styrs av det Överordnade försäkringsavtalet “Försenat flyg vid ankomst, omdirigering och/eller inställt flyg” som utfärdats för AirHelp som ägaren till det Överordnade avtalet (certifikatnummer: AHPLUS100010424) av battleface Underwriting Services SRL på vägnar av Eir Försäkring AB; för köp på eller efter 1 april 2025, tillhandahålls produkten till dig och styrs av det Överordnade försäkringsavtalet “Försenat flyg vid ankomst, omdirigering och/eller inställt flyg, och bagageförsening/förlust vid ankomst och/eller missad anslutning” som utfärdats för AirHelp som ägaren till det Överordnade avtalet (certifikatnummer: AHPLUS100010425) av battleface Unverwriting Services SRL på vägnar av Eir Försäkring AB.
Fullständiga försäkringsvillkor kan laddas ner från din AirHelp+ Kontrollpanel.
Oanvända tjänster som ingår i ditt AirHelp+-abonnemang kan inte överföras till nästa abonnemangsperiod.
Flygförsäkring
Denna förmån ger dig en fast ersättning om ditt flyg är kraftigt försenat, omdirigerat eller inställt.
Vad ingår?
Ett fast belopp på 100 € för en utresa eller hemresa i följande fall:
Försening: Ditt flyg är försenat med 3 timmar eller mer vid ankomst till slutdestinationen.
Avledning: Ditt flyg är omdirigerat och landar på en annan flygplats än den som ursprungligen var planerad.
Inställt flyg: Din bokade flygning har ställts in av flygbolaget inom 28 dagar av avresedatumet.
För att vara berättigad måste du:
Ha ett giltigt AirHelp+-abonnemang.
Registrera din resa via AirHelp+ Kontrollpanel eller i AirHelp-appen minst 48 timmar före den planerade avgångstiden för det första flyget.
Se till att flyget är schemalagt att avgå från eller ankomma till en officiell kommersiell flygplats med IATA-kod.
Vid förseningar måste du ha gått ombord på flyget och ha ett giltigt boardingkort
Så här skapar du ett ärende:
Du måste meddela oss och tillhandahålla alla styrkande handlingar inom 28 dagar från det försenade-, omdirigerade eller inställda flyget.
Du måste tillhandahålla alla följande dokument:
Bevis på din flygbokning (bokningsbekräftelse/boardingkort med information om passagerare, rutt och flygdetaljer tydligt synliga).
All eventuell kommunikation från flygbolaget som bekräftar störningen.
En kopia av ditt pass eller annat officiellt ID-kort (t.ex. nationellt ID-kort, körkort).
Vad som inte är försäkrat (specifika undantag):
Avbokningar gjorda av flygbolaget mer än 28 dagar före planerad avgång.
Missad flyganslutning.
Flyg som avbokats av dig, den försäkrade personen.
Bagageförsäkring
Denna förmån ger dig en fast ersättning om ditt incheckade bagage är försenat eller förlorat vid ankomst.
Vad ingår?
Ett fast belopp på 100 € för ett försenat eller förlorat bagage vid en ut- eller hemresa.
Detta täcker endast bagage som har checkats in hos flygbolaget på den flygplats där din resa börjar.
För att vara berättigad måste du:
Ha ett giltigt AirHelp+-abonnemang.
Registrera din resa via AirHelp+ Kontrollpanel eller i AirHelp-appen minst 48 timmar före den planerade avgångstiden för det första flyget.
Har checkat in ditt bagage på avgångsflygplatsen.
Så här skapar du ett ärende:
Du måste meddela oss och tillhandahålla alla styrkande handlingar inom 28 dagar efter att bagaget försenats eller förlorats.
Du måste tillhandahålla alla följande dokument:
En giltig rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR) med ditt namn på.
En kopia av dina bagagetaggar.
Boardingkort.
En kopia av ditt pass eller annat officiellt ID-kort (t.ex. nationellt ID-kort, körkort).
Vad som inte är försäkrat (specifika undantag):
Allt handbagage som inte har checkats in.
All försenad eller förlorad bagage som inte har anmälts till flygbolaget och styrkts med en giltig rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR).
Alla rapporter om oegentlighet gällande egendom (PIR) som inte utfärdats i AirHelp+-medlemmens namn.
Om numret på den bagagetag du har angett inte överensstämmer med numret på bagagetaggen som anges i rapporten om oegentlighet gällande egendom (PIR) som utfärdats av flygbolaget.
Försäkring för missad anslutning
Denna förmån ger dig en fast ersättning om du missar en anslutande flygning på grund av en tidigare flygstörning.
Vad ingår?
Ett fast belopp på 200 € om du under en resa som omfattas av försäkringen missar en anslutningsflygning och anländer för sent till din slutdestination på grund av att en tidigare flygning i samma bokning har blivit försenad, omdirigerad eller inställd.
För att vara berättigad måste du:
Ha ett giltigt AirHelp+-abonnemang som inkluderar denna täckning.
Registrera din fullständiga resplan på AirHelp+ Kontrollpanel eller i AirHelp-appen minst 48 timmar före den första flygningens planerade avgång.
Se till att alla anslutande flyg ingår i en och samma bokning och har utfärdats under samma bokningsnummer. Självbokade anslutningsflyg med separata bekräftelsenummer omfattas inte.
Om dina flyg ombokas före avgång överförs skyddet till de ombokade flygen och du måste uppdatera de nya flyguppgifterna på din AirHelp+ Kontrollpanel för att säkerställa att den nya resan registreras hos oss.
Så här skapar du ett ärende:
Du måste meddela oss och tillhandahålla alla styrkande handlingar inom 28 dagar efter den missade anslutningen.
Du måste tillhandahålla alla följande dokument:
Bokningsbekräftelse för den ursprungliga resplanen.
Boardingkort för det alternativa/ersättningsflyg som du tog för att nå din destination.
All kommunikation från flygbolaget som bekräftar störningen och ombokningen.
En kopia av ditt pass eller annat officiellt ID-kort (t.ex. nationellt ID-kort, körkort).
Vad som inte är försäkrat (specifika undantag):
Flyg som inte bokats tillsammans som en del av en enda resa/bokningsbekräftelse.
Om du missar anslutningen på grund av eget fel (t.ex. försovit dig eller kommit för sent till flygplatsen).
Om du tar annat transportmedel (t.ex. tåg, buss) för att nå din slutdestination efter det missade flyget.
Om du avbryter din resa eller tar ett ersättningsflyg till en flygplats som inte var din ursprungliga slutdestination.
Om störningen var en flygavgång som flygbolaget meddelade mer än 48 timmar före den planerade avgången.
Allmänna undantag som gäller för alla ytterligare skyddsprodukter
Utöver de specifika undantag som anges ovan täcker ingen av de ytterligare skyddsförmånerna konsekvenser som uppstår till följd av följande omständigheter:
Skador till följd av inbördeskrig eller krig i utlandet.
Skador orsakade av vapen eller anordningar som använder kärnklyvning eller kärnfusion, eller radioaktiv kontaminering.
Flygtrafikstörningar (t.ex. på grund av strejk, demonstrationer eller väderförhållanden) som varar längre än sju dagar i följd. Händelser från och med den 8:e dagen omfattas inte.
En utlyst folkhälsokris, pandemi eller epidemi, inklusive i synnerhet coronaviruset (COVID-19) och dess varianter.
Alla förluster, skador eller kostnader som orsakas av en cyberhandling eller cyberincident.
Kravärenden som uppstått när någon av flygningarna i din resa redan var påverkad innan det registrerades i AirHelp+ Kontrollpanel.
Krav som uppstår till följd av händelser (inklusive faktiska eller planerade strejker) som var allmänt kända vid tidpunkten för bokningen eller registreringen av resan i AirHelp+ kontrollpanel.
Alla flygningar till eller från följande länder: Afghanistan, Belarus, Tjetjenien, Krim, Kuba, Iran, Nordkorea, Ryska federationen, Somalia, Sydsudan, Sudan, Syrien, Ukraina, Venezuela och Jemen.
Gällande allt Ytterligare skydd förbehåller AirHelp och/eller försäkringsgivaren sig rätten att efter eget omdöme undanhålla utbetalning till en kund när det är rimligt att tro att bedrägeri begåtts och/eller under tiden ett ärende om potentiellt bedrägeri utreds
7. TILLGÅNG TILL FLYGPLATSLOUNGER
Tjänsten tillgång till lounger (”Tillgång till flygplatslounger”) som beskrivs nedan tillhandahålls av COLLINSON SERVICE SOLUTIONS LIMITED (”Collinson”), ett företag registrerat i England och Wales med företagsnummer 02474708 och registrerad adress: Cutlers Exchange, 123 Houndsditch, London, EC3A 7BU, England.
Collinsons Användarvillkoroch Integritetspolicy som uppdateras löpande av Collinson gäller för din användning av Tillgång till flygplatslounger.
Beskrivning av Tillgång till FlygplatsloungerAirHelp+-medlemmar har tillgång till utvalda Lounger vid flygstörningar enligt följande:
Du måste registrera varje resa i AirHelp+ Kontrollpanel minst 48 timmar innan den schemalagda avgångstiden för det första flyget på den aktuella resan.
Flygets avgångstid kommer att övervakas av Collinsons flygspårningssystem.
Under förutsättning att förhandsregistrering lyckats och en giltig e-postadress och mobiltelefonnummer tillhandahållits, kommer Collinson att förse dig med ett loungepass via e-post och SMS när Collinsons flygspårningssystem identifierar att ditt flyg antingen är:
Försenat med mer än 60 minuter på flygplatsen för avresa ("Förseningsgräns").
Inställt mindre än 6 timmar före planerad avgångstid.
Du måste ha tillgång till den e-postadress eller det mobilnummer som du angav vid registreringen och kunna ladda ner och visa loungepasset för att kunna använda Lounge Access-tjänsten.
En försening som uppfyller eller överskrider Förseningsgränsen kan utgöras antingen av en enda förseningsperiod eller av resultatet av flera kortare förseningar som sammantaget uppfyller Förseningsgränsen.
Collinson kommer endast att förlita sig på sitt flygspårningssystem för att avgöra om en Medlem blir berättigad till tillgång till flygplatslounger. Du accepterar att Collinson inte garanterar riktigheten hos flygspårningssystemet och du kommer inte förlita dig på systemet för att följa avgångstiden för ditt flyg.
Loungepasset gäller i nittio (90) dagar från voucherns utfärdade datum och kan användas inom giltighetsperioden på alla deltagande flygplatser. Endast de namngivna personerna i e-postbekräftelsen kommer att vara berättigade att utnyttja Tillgången till flygplatslounger. Tillgång till flygplatslounger ges till dig på en icke-överlåtbar, ej återbetalningsbar och icke-ändringsbar basis. Inga kontant- eller kreditalternativ kommer att erbjudas. I förekommande fall samtycker du genom att träda in i flygplatsloungen, till att följa loungens regler och villkor.
8. RESEFÖRMÅNER OCH ERBJUDANDEN
AirHelp samarbetar regelbundet med tredje parter för att ge AirHelp+ medlemmar förmånliga rabatter på deras reserelaterade produkter och tjänster. Du kan närsomhelst kontrollera vilka rabatter och reseförmåner som finns tillgängliga via din AirHelp+ kontrollpanel.
9. DYGNET RUNT-SUPPORT
Prioriterad tillgång till AirHelps online-supporttjänst dygnet runt.
10. ANDRA TJÄNSTEFUNKTIONER
AirHelp kan lägga till eller ta bort egenskaper eller funktioner närsomhelst från alla AirHelp+-tjänster.
11. ÄNDRINGAR
Den engelska versionen av AirHelp+-tjänstekatalog ska ha företräde om någon annan språkversion inte stämmer överens med den.
Uppdaterad: 21.08.2025.
Version: AHP3.25