Utmärkt

226 158

omdömen på

Trustpilot

Ersättning vid försenat flyg: När har du rätt till kompensation?

Kontrollera ersättning
Ersättning vid försenat flyg: När har du rätt till kompensation?

Få ersättning för flygstörningar

  • Upp till 600 € per person

  • För flygförseningar, inställda flyg och mer

  • Kolla ditt flyg på 2 minuter

Flygresenärer som väntar i kö efter en flygförsening

För flygförseningar på mer än tre timmar kan du ha rätt till kompensation. Har något av dina flyg försenats under de senaste tre åren? Inte bara några minuter, utan mer än tre timmar? I så fall kan du ha rätt till ekonomisk ersättning på upp till 600 euro för försenat flyg.

Kontrollera din ersättning nu

Överblick: Flygförsening ersättning inom EU - dina rättigheter

  • Rätt till ersättning vid 3 timmars försening: Upp till 600 € i flygersättning enligt EU-lagstiftning.

  • Ersättningsbelopp: 250 € (upp till 1.500 km), 400 € (1.500–3.500 km), 600 € (mer än 3.500 km).

  • Flygbolaget skyldighet: Kompensation ges endast när flygbolaget bär ansvaret för flygförseningen.

  • Kostnadsfri service: Vid förseningar på över 2 timmar har du rätt till måltider och drycker, kostnadsfritt.

  • Rätt till retroaktiv ersättning: Det är möjligt att göra anspråk upp till 3 år efter förseningen ägde rum.

Ersättning försenat flyg 3 timmar – dina rättigheter

Om du når din slutdestination med en försening på minst tre timmar har du i allmänhet rätt till ekonomisk kompensation i enlighet med EU-förordning (EG) 261/2004. Beloppet beror på flygsträckan:

  • Flygningar upp till 1500 km: 250 €

  • Flygningar över 1500 km inom EU eller mellan 1500 km och 3500 km utanför EU: 400 €

  • Flygningar över 3 500 km utanför EU: 600 €

Den exakta sträckan beräknas utifrån storcirkelavståndet. Vid anslutningsflyg beaktas alltid den sammanlagda flygsträckan från första avgång till slutdestination.

AirHelp förklarar dina rättigheter vid förseningar i enlighet med EU-förordningen EG 261 om flygpassagerares rättigheter vid förseningar, som du kan läsa här. Vi kan hjälpa dig att kontrollera din rätt till kompensation för flygförseningar. Om du har rätt till ersättning hjälper vi dig att kräva din ersättning från flygbolaget.


Regelverk om flygpassagerares rättigheter globalt

Sedan 2004 har förordning (EG) nr 261/2004 skyddat passagerare i EU från nackdelar i händelse av inställda flyg, förseningar eller överbokningar. Flygresenärer är berättigade till ersättning på upp till 600 euro, beroende på flygsträcka och förseningens varaktighet.

I händelse av inställningar, förseningar på tre timmar eller mer, överbokade flyg eller missade anslutningsflyg kan passagerare begära alternativ transport eller återbetalning av biljettpriset. Förordningen gäller för alla flygningar från eller till EU med ett EU-flygbolag.

Det är viktigt att spara bevismaterial som boardingkort och bokningsbekräftelser för att kunna göra anspråk starkare gentemot flygbolaget eller, vid behov, i domstol.

Det finns också liknande regleringar utanför Europa, t.ex. i Kanada, USA och Brasilien. Dessa ger dock oftast mindre omfattande rättigheter än EU-förordningen, som anses vara särskilt konsumentvänlig sett ur ett globalt perspektiv.


Översikt över EU:s förordning (EG) nr 261/2004

EU:s förordning om passagerares rättigheter skyddar passagerare i händelse av inställda flyg, förseningar och överbokningar. Den garanterar en ersättning på mellan 250 och 600 euro vid förseningar på tre timmar eller mer. Dessutom har passagerare rätt till assistans och vård från en väntetid på två timmar.

Vem är skyddad?

Förordningen gäller för alla passagerare med en bekräftad bokning som infinner sig vid incheckningen i tid. Resor till specialpriser eller med gratisflyg är undantagna om dessa inte är allmänt tillgängliga.

Tillämpningsområde

  • Flyg från EU: Omfattas alltid av förordningen, oavsett flygbolag.

  • Flyg till EU: Täcks endast om ett europeiskt flygbolag utför flygningen.

  • Start eller landning i EU med ett EU-flygbolag: Rätt till ersättning på upp till 600 euro.

  • Startar i EU med ett flygbolag från ett land utanför EU: Också rätt till upp till 600 euro.

  • Landning i EU med ett flygbolag från ett land utanför EU: Inget krav enligt EU-lagstiftningen.

Förordningen gäller även för flyg från Norge, Island och Schweiz.

EU:s förordning om passagerares rättigheter gäller inte för

  • Gratisflyg eller specialpriser som inte är tillgängliga för allmänheten

  • Passagerare som inte anländer i tid för incheckning

Är du också drabbad av ett försenat eller inställt flyg?

AirHelp hjälper dig att kräva din ersättning på ett enkelt och bekvämt sätt. Med AirHelps kalkylator kan du utan förpliktelser kontrollera om du har rätt till ersättning och ge AirHelp i uppdrag att verkställa ditt krav.

Vi kämpar för dina rättigheter

Hur hög är ersättningen?

Kalkylator för flygkompensation

1 Passagerare

250 €

upp till 1 500 km

400 €

1 500 – 3 500 km

600 €

från 3 500 km


Ersättning, assistans och återbetalning av biljett - de viktigaste begreppen i EU:s passagerarrättigheter förklarade

1. Kompensation

I händelse av inställt flyg, överbokade flyg eller betydande flygförseningar har passagerare rätt till ekonomisk kompensation. Denna ersättning beror på flygrutten och uppgår till:

  • 250 € för flygningar upp till 1 500 km (t.ex. Stockholm – Berlin)

  • 400 € för flygningar mellan 1 500 km och 3 500 km (t.ex. Stockholm – Lissabon)

  • 600 € för flygningar över 3 500 km (t.ex. Stockholm – New York)

Notera: Ersättningen påverkas inte av det ursprungliga biljettpriset och rätten till ersättning blir aktuell vid förseningar som överstiger tre timmar.

2. Rätt till assistans

Vid längre väntetider är flygbolagen skyldiga att assistera sina passagerare. Detta inkluderar:

  • Snacks, måltider och förfriskningar

  • Två fria telefonsamtal, fax eller e-post

  • Hotell och transfer om en övernattning är nödvändig

Om flygbolaget inte erbjuder dessa tjänster kan resenärerna själva ordna med måltider och boende och senare kräva tillbaka kostnaderna mot uppvisande av kvitton.

3. Återbetalning av biljett

Om en flygning ställs in eller en passagerare frivilligt nekar ombordstigning på grund av överbokat flyg, har de rätt till en full återbetalning av biljettpriset.

Alternativt kan passagerare begära ersättningstransport, dvs. ombokning till ett annat flyg.


När har man rätt till ersättning för försenat flyg?

Om du kan få ersättning enligt flygpassagerarrättigheterna vid en försening beror på vissa villkor. Du har förmodligen redan kännedom om att ditt flyg måste vara minst 3 timmar försenat för att du ska kunna kräva ersättning.

Det finns dock några ytterligare krav som måste uppfyllas, till exempel måste flygbolaget vara ansvarigt för förseningen. Vi har samlat samtliga krav i en översikt så att du snabbt kan se om dina rättigheter som passagerare gäller i händelse av en försenad flygning.

Sammanställning: Ersättning för försenade flyg

VillkorRättigheter och ersättning
Från 2 timmars försenad avgång (kortdistans upp till 1.500 km)Gratis dryck & snacks
Från 3 timmars försenad avgång (medeldistans upp till 3.500 km)Obligatoriska tjänster (drycker, snacks, kommunikationsmöjligheter)
Från 3 timmars ankomstförsening250-600 € ersättning per person i enlighet med EU:s förordning (EG) nr 261/2004
Från 4 timmars försenad avgång (långdistans över 3.500 km)Gratis förtäring (drycker, snacks) och kommunikationsmöjligheter
Från 5 timmars försenad avgång (alla rutter)Rätten att avboka flygningen samt erhålla återbetalning av biljettpriset
Avresa nästa dagRätt till hotellövernattning inklusive transfer till/från flygplatsen

Villkoren för ersättning: en översikt

Villkor för ersättning vid flygförsening:

  • Du har nått din destination med en flygförsening på mer än tre timmar.

  • Du har checkat in på flygplatsen i tid.

  • Flygförseningen inträffade inte för mer än tre år sedan.

  • Förseningen beror på flygbolaget (t.ex. vid tekniska problem)

  • Flyget avgick inom EU (flygbolaget spelar ingen roll) eller landade inom EU (förutsatt att flygbolaget har sitt säte i EU).

Kolla med AirHelp om du har rätt till ersättning för flygförsening

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift


Ersättning vid flygförsening: Dina rättigheter förklarade

Om ditt flyg är försenat kan du åberopa EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter. Redan vid en väntetid på två timmar har du rätt till olika former av assistans, såsom

  • Kostnadsfria måltider och drycker

  • Två kostnadsfria alternativ till kommunikation (t.ex. telefonsamtal eller e-post)

  • Om situationen kräver en övernattning: Hotell & Transfer till hotell

Om ditt flyg anländer med mer än tre timmars försening har du dessutom rätt till ekonomisk ersättning:

  • 250 € för flygsträckor upp till 1.500 km

  • 400 € för flygsträckor mellan 1.500 km och 3.500 km

  • 600 € för flygsträckor som överstiger 3.500 km

Viktigt att notera: Flygbolaget är inte skyldigt att betala ersättning om det föreligger extraordinära omständigheter, till exempel om extremväder eller säkerhetsrisker har orsakat förseningen.

Dina rättigheter och ersättningsanspråk vid längre förseningar

  • Från 2 timmars försening: Rätt till assistans (snacks, dryck, möjlighet till kommunikation)

  • Från 3 timmars försening: Rätt till ekonomisk ersättning (250–600 € beroende på flygsträcka)

  • Från 5 timmars försening: Rätt att avbryta resan och kräva full återbetalning av biljettpriset

  • Vid paketresor, från 4 timmars försening: Dessutom rätt till prisavdrag från researrangören

På detta sätt säkerställer EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter att du inte lämnas i sticket vid längre förseningar, och att du kan göra anspråk på kompensation om du drabbas.


Hur mycket ersättning ger försenat flyg (Överblick)

Hur mycket ersättning ett försenat flyg berättigar dig beror på flera faktorer, bland annat flygsträckan och hur lång förseningen var.

En annan viktig faktor är om ditt flyg gick inom EU eller till/från ett land utanför EU. För att göra det så överskådligt som möjligt har vi sammanställt en tabell över de olika scenarierna nedan.

Mindre än 3 timmars flygförsening3-4 timmars flygförseningFlygförsening på mer än 4 timmarKom aldrig fram till din destinationFlygsträcka
0 €250 €250 €250 €Flygningar upp till 1.500 km
0 €400 €400 €400 €Flygningar över 1.500 km (innanför EU)
0 €400 €400 €400 €Flygningar mellan 1.500 km och 3.500 km (utanför EU)
0 €300 €600 €600 €Flygningar över 3.500 km (utanför EU)

Flygförsening ersättning: När har jag rätt till kompensation?

Vid en flygförsening på mer än 5 timmar har passageraren rätt att själv välja om resan ska fortsätta eller inte. Flygbolaget är då skyldigt att erbjuda dig följande alternativ:

  • Återbetalning av hela biljettpriset samt returflyg till avgångsflygplatsen om en del av resan redan har genomförts (dvs. delvis återbetalning vid flygförsening).

  • Ombokning till en senare tidpunkt under jämförbara villkor.

  • Resa till slutdestinationen med annat färdmedel (t.ex. tåg, buss eller taxi).

Utöver dessa alternativ har passageraren även rätt till ersättning på upp till 600 € (beroende på flygsträckans längd).


Vad ska man göra vid en flygförsening?

Enligt EU-förordning 261/2004 har du rätt till ersättning om ditt flyg är mer än tre timmar försenat. Det betyder att en marginal på bara några minuter kan avgöra om du kan få flera hundra euro i ersättning eller ingenting alls.

Viktigt att veta: Förseningens längd mäts utifrån ankomsttid, inte avgångstid, eftersom en del av förseningen kan tas igen under flygningen. Därför bör du alltid notera den exakta ankomsttiden för ditt flyg på destinationens flygplats.

Nu kanske du undrar hur man skall tänka kring den exakta ankomsttiden. Man skulle kunna tro det är det ögonblick då flygplanet landar på marken men det är det inte. Ankomsttiden är den tid då den första flygplansdörren öppnas.

Checklista för att ansöka om ersättning vid skada eller försening

  • Boardingkort inklusive flygnummer

  • Bokningsbekräftelse

  • Kvitton eller biljetter för alternativa transporter

  • Eventuella kuponger från flygbolaget

  • Bevis på extra kostnader (t.ex. hotell, mat, taxi)

  • Foto av informationsskärmen på flygplatsen

  • Om möjligt: Skriftligt intyg från flygbolaget om orsaken till förseningen

Ansök om ersättning för din flygförsening utan risk!

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift


Dessa dokument behöver du för att styrka ditt krav på ersättning vid flygförsening

Följande är nödvändiga dokument att förbereda för att kunna ansöka om ersättning för ett försenat flyg.

  • Ditt boardingkort eller din e-biljett

  • Din bokningsbekräftelse

Du bör också ha dina reseuppgifter till hands: Ditt flygnummer, den ursprungliga avgångs- och ankomsttiden och den faktiska avgångs- och ankomsttiden. Ditt flygnummer är ett sexsiffrigt nummer som flygbolaget har tilldelat din flygbokning.

Generellt gäller att ju fler bevis du har, desto större är dina chanser att lyckas och desto snabbare kan ditt krav behandlas. Därför har vi samlat några tips på vad du kan göra på flygplatsen vid en försening, så att det blir enklare att i efterhand få din ersättning.

Dokumentera flygförseningen noggrant:

  • Få orsaken till flygförseningen bekräftad skriftligen av flygbolagets markpersonal.

  • Skriv ner den faktiska ankomsttiden till destinationen.

  • Ta ett foto av avgångstavlan som visar att flyget är försenat.

  • Spara e-postmeddelanden eller ta en skärmdump av appmeddelanden som bekräftar att flyget är försenat.


Ersättning för flygförsening: Extraordinära omständigheter täcks ej

Vid en flygförsening orsakad av extraordinära omständigheter har du tyvärr inte rätt till ersättning, eftersom flygbolaget inte kan hållas ansvarigt i sådana fall.

Vad är Extraordinära omständigheter eller Force Majeure?

Till exempel räknas flygförseningar som orsakas av dåligt väder, politiska oroligheter eller strejker bland flygplatsanställda eller flygledare som extraordinära omständigheter (force majeure) och är alltså inte flygbolagets ansvar.

Det kan förekomma att flygbolag åberopar extraordinära omständigheter för att undvika att betala ersättning. Du bör därför vara medveten om att flygförseningar på grund av tekniska fel eller strejker av flygbolagets egen personal, till exempel kabinpersonal eller piloter, inte räknas som force majeure.

Detta beror på att det är flygbolagets ansvar att förebygga tekniska problem och att minska risken för förseningar orsakade av personalstrejker, till exempel genom konstruktiva kollektivförhandlingar. I sådana fall kan du låta AirHelp granska ditt krav på ersättning för flygförsening.


Omfattas alla flygningar av förordning (EG) nr 261?

Nej, inte alla flygningar omfattas av EU-förordning EG 261. Varje flygning som avgår från EU omfattas dock av EU-förordning 261, oavsett var flygbolaget är baserat.

En vanlig missuppfattning är att EU:s förordning EG 261 bara gäller EU:s luftrum eller enbart skyddar EU-medborgare. Detta stämmer inte, eftersom förordningen även omfattar Island, Norge, Schweiz och de så kallade "yttersta randområdena" i Europa. Den skyddar också alla flygresenärer, oavsett nationalitet. I tabellen nedan kan du snabbt se om ditt flyg omfattas av förordningen.

ResruttEU-flygbolagIcke-EU-flygbolag
Avgång inom EU, destination inom EU✔️ Omfattas✔️ Omfattas
Avgång inom EU, destination utanför EU✔️ Omfattas✔️ Omfattas
Avgång utanför EU, destination inom EU✔️ Omfattas❌ Omfattas inte
Avgång utanför EU, destination utanför EU❌ Omfattas inte❌ Omfattas inte

Ersättning för flygförsening vid tjänsteresa eller paketresa

Även resenärer på tjänsteresor och paketresor kan ha rätt till ersättning vid förseningar.

Försenat flyg? Se om du har rätt till ersättning med AirHelp

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift


Vad gäller för ersättning om flyget försenas på grund av strejk?

Ibland orsakas inställda och försenade flyg av en strejk. Det är inte ovanligt att hundratals flygningar påverkas och att tusentals passagerare köar hjälplöst vid terminalerna. Frågorna är många: Har jag rätt till ett ersättningsflyg? Kan jag ta tåget i stället? Kommer jag att få tillbaka mina pengar? Och har jag ens rätt till kompensation?

I en sådan situation är det viktigt att känna till sina rättigheter. För även om en strejk är en extraordinär omständighet för flygbolaget har du som passagerare fortfarande anspråk som du kan hävda. Vår omfattande guide: Flygstrejk: Dina rättigheter och hur du kräver ersättning förklarar i detalj vad som gäller när du drabbats av en försening i samband med en strejk.

Vi förklarar bland annat under vilka förhållanden du har rätt till ett ersättningsflyg, om det är ett alternativ att använda alternativa transportmedel som tåg och i vilka fall du kan förvänta dig en återbetalning av biljettpriset.

Kolla din rätt till ersättning för försenat flyg med AirHelp

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift


Ersättning vid flygförsening: Är det möjligt att få pengarna tillbaka?

Om flygningen startar med en försening kan du under vissa förutsättningar ha rätt till återbetalning av biljettpriset. Detta gäller särskilt om förseningen är så lång att det ursprungliga syftet med resan inte längre uppfylls, eller om flygbolaget inte kan genomföra flygningen inom de närmaste 24 timmarna.

I sådana fall måste återbetalningen begäras aktivt från flygbolaget. Observera att en återbetalning innebär att transportavtalet upphör.

Du blir då ansvarig för att ordna alternativa resealternativ. Återbetalningen påverkar inte eventuell ytterligare ersättning som du kan ha rätt till om flygbolaget är ansvarigt för förseningen.


Vad kostar det att begära ersättning för en flygförsening?

Det finns olika sätt att begära ersättning för flygförseningar i enlighet med EU-förordning 261 2004. Ett alternativ är att driva på ärendet själv, vilket innebär att du inte behöver betala någon framgångsprovision till AirHelp.

Detta alternativ kräver både tid, energi och motivation från din sida. Erfarenheten visar att för en flygförsening på tre timmar eller mer tar processen för att skicka ersättningsanspråket ungefär två timmar. Du behöver bland annat samla alla nödvändiga dokument, hitta rätt kontaktadress och formulera själva kravet.

Ibland är detta förfarande inte tillräckligt och passageraren behöver en advokat för att driva igenom sitt krav. Detta ökar tidsåtgången och kostnaderna enormt. Detta åtföljs av en finansiell risk, eftersom de juridiska avgifterna också uppstår om passageraren inte lyckas. Kostnaderna för advokaten och den ekonomiska risken elimineras om du kontaktar AirHelp omedelbart.

Vi kommer att kontrollera om ersättning är sannolik eftersom flyget var försenat med mer än 3 timmar. Det tillkommer inga kostnader för detta. Om du har rätt till ersättning för en flygförsening vidtar vi alla ytterligare åtgärder för att tillvarata dina passagerarrättigheter. Vi tar bara ut en avgift om flygbolaget betalar.


Försenat flyg, pengar tillbaka: AirHelp hjälper dig att kontrollera din ersättning

Trots att EU-förordningen ger dig rättigheter gör flygbolagen ofta allt de kan för att undvika att betala ersättning vid försenade flyg. Detta är särskilt vanligt eftersom ersättningen vid en försening ofta överstiger biljettpriset med en betydande summa.

Det är här AirHelp kommer in i bilden. Vi tar över kommunikationen med flygbolaget och kräver din rätt till kompensation i händelse av flygförsening, i tveksamma fall även i domstol. Det finns ingen ekonomisk risk för dig, eftersom vi bara tar ut avgifter om vi är framgångsrika. Spara tid och energi och låt AirHelp hjälpa dig med ditt anspråk.

Använd vår kostnadsfria kalkylator för kompensation vid flygförsening för att kontrollera ditt försenade flyg och beräkna beloppet du kan få i ersättning i förväg.

Försenat flyg: Kräv ersättning från flygbolaget

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift


FAQ: Vanliga frågor

Försenat flyg: Ansök om ersättning med AirHelp

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

Fler passagerarrättigheter att upptäckta:

Flygpassagerares Rättigheter