Så utnyttjar du dina rättigheter som flygpassagerare

Få ersättning för flygstörningar
Upp till 600 € per person
För flygförseningar, inställda flyg och mer
Kolla ditt flyg på 2 minuter
Flygpassagerares regler och rättigheter varierar från land till land, så börja med att välja var du flög.
Förvirrad? Vi tar reda på vilken lag som är bäst för ditt ärende.
Vad avses med flygpassagerares rättigheter?
Passagerarrättigheter varierar från land till land, men i grund och botten är det helt enkelt regler som skyddar flygresenärer.
De ser till att du får rätt hjälp och ersättning vid försenat och inställt flyg, eller om ditt bagage kommer bort eller skadas.
Som flygpassagerare har du rättigheter – oavsett var du bor.
Tyvärr visar vår undersökning att så många som 79 % av alla flygpassagerare inte känner till sina rättigheter – vilket innebär att många resenärer går miste om den ersättning de har rätt till eller nöjer sig med mindre.
Viktiga punkter
Dina rättigheter i korthet
Enligt många bestämmelser kan du kräva ersättning för inställt flyg, förseningar på mer än 3 timmar och nekad ombordstigning som inte är ditt fel.
Om ditt flyg är inställt eller överbokat måste flygbolaget erbjuda dig en alternativ flygresa eller full återbetalning.
Enligt de flesta flygpassagerarregler ska flygbolaget tillhandahålla mat och dryck när du är försenad med mer än några timmar.
Många lagar säger att flygbolag måste täcka kostnaderna för boende när du blir försenad över natten
Om du har problem med skadat, försenat eller förlorat bagage kan du också begära ersättning för det.
Flygpassagerares rätt till ersättning
Starka rättigheter för flygpassagerare innebär att resenärer kan begära ersättning för besvär och stress i samband med försenat flyg, inställt flyg och överbokningar.
Ersättning för flygstörningar har flera syften.
För dig innebär det att vi inser att en flygstörning är besvärligt och hjälper till att kompensera dig.
Men ersättningen gör också att flygbolagen måste ta ansvar och ger dem incitament att undvika onödiga flygstörningar.
Övriga flygpassagerarrättigheter: service, återbetalning och mer
Även om du inte har rätt till ersättning är det viktigt att känna till dina rättigheter så att du vet vad du kan förvänta dig om ditt flyg inte går enligt plan.
På grund av flygpassagerarregler kan du få hotell när du blir försenad över natten, gratis mat och dryck samt välja mellan ett ersättningsflyg eller återbetalning.
Exakt vad du har rätt till beror på vilka regler som gäller för ditt flyg. Men här är en guide till vad de bästa passagerarrättigheterna omfattar.
Vilka länder har passagerarrättigheter?
Tyvärr har inte alla länder rättigheter för flygpassagerare. Här är det viktigaste att känna till.

Flygpassagerares rättigheter och regler som du bör känna till
Det finns flera regionala och internationella lagar som fungerar som kraftfulla verktyg för flygpassagerare. Dessa inkluderar, men är inte begränsade till, EU-lagstiftningen EG 261, olika amerikanska lagar, Brasiliens ANAC 400 och Montreal-konventionen.
En del regler har större räckvidd eller visar sig vara mer fördelaktiga än andra. Det är dock viktigt att tänka på att omständigheterna kring flygstörningar kan variera avsevärt, och det är bra att veta vilka fördelar du kan räkna med under din resa.
AirHelps roll i arbetet för flygpassagerares rättigheter
AirHelps uppdrag är att hjälpa flygpassagerare.
Sedan 2013 har vi arbetat för att hjälpa resenärer och flygpassagerare genom att tillhandahålla viktig och aktuell information om resenärers rättigheter.
Oavsett om du flyger för första gången eller är en erfaren resenär kan vi hjälpa dig att förstå de lagar som gäller för dig.
För att du alltid ska veta vilka rättigheter du har publicerar vi en lättförståelig guide om passagerarrättigheter som du kan ladda ner och läsa när och var du vill.
Mer omfattande information finns på dessa sidor, och våra experter på flygpassagerares rättigheter ger ofta kommentarer och råd i vår blogg eller i media.
Vi har gjort det enklare att få ersättning
Vi hjälper passagerare att få den ersättning de har rätt till vid försenat eller inställt flyg, nekad ombordstigning, bagageproblem och missad anslutning.
Hittills har vi vunnit ersättning för 3 miljoner passagerare. Och det är alltid riskfritt att använda AirHelp, eftersom vi endast tar ut vår avgift när vi vinner pengar åt dig.
Vill du inte ha vår fullständiga ersättningstjänst? Du kan fortfarande använda våra kostnadsfria verktyg för att själv kräva ersättning. Om du till exempel har drabbats av ett försenat flyg kan du använda vår kostnadsfria beräknare för ersättning vid flygförseningar för att se hur mycket flygbolaget är skyldigt dig för besväret.
Sedan vi startade 2013 har AirHelp fundamentalt förändrat den juridiska branschen genom att hålla flygbolagen ansvariga och erbjuda konsumenter ”rättvisa som tjänst”.
Juridiska framgångar
Sedan 2013 har AirHelps juridiska team framgångsrikt utmanat flygbolag och företrätt passagerares intressen.
Tack vare fall som vi har vunnit är lagen tydligare. Till exempel får passagerare ersättning för strejker bland flygbolagspersonal tack vare ett fall som vi tog upp inför EU-domstolen.
Här är några av de många sätt på vilka vi har försvarat passagerarnas rättigheter:
Vanliga frågor om flygpassagerares rättigheter
Kan jag göra anspråk om det flygbolag jag flög med har gått i konkurs?
Om det flygbolag du flög med har gått i konkurs eller på annat sätt upphört att existera är det osannolikt att du får någon ersättning, även om du lämnar in ett anspråk. Passagerare står vanligtvis längst ner på en lång lista över fordringsägare som flygbolagen måste betala efter en konkurs. Om ditt flyg dock opererades av ett annat flygbolag är det möjligt att få ersättning från dem istället.
Flygbolaget erbjuder mig att boka om mitt flyg. Vad innebär det?
Flygbolagen erbjuder ombokning av ditt flyg om det har uppstått någon form av försening eller flygstörning, till exempel på grund av ändrade reserestriktioner. De erbjuder vanligtvis en ny flygtid eller, i vissa fall, ett helt nytt ersättningsflyg.
Kan jag få ersättning för en codeshare-flygning?
Om din flygstörning uppfyller de nödvändiga kriterierna – ja. För codeshare-flygningar är det flygbolaget som utför din flygning vid tidpunkten för inställningen eller förseningen som är ansvarigt för att betala ersättning. Det är möjligt att få ersättning om anslutningsflygen ingår i en enda bokning med avgång från EU, eller om det är ett EU-flygbolag, och endast om flygstörningen uppfyller kraven.
Hur lång tid har jag på mig att lämna in en fordran?
Rätten att göra anspråk på ersättning upphör till slut enligt de flesta lagar, men tidsfristen varierar. Vissa länder och lagar ger dig bara några månader på dig att lämna in en fordran, andra upp till 10 år. Vi beskriver tidsfristerna i informationen om varje lag ovan.
Kan jag få ersättning om mitt flyg ingick i en paketresa?
Ja. Om ditt flyg är försenat eller inställt och uppfyller de nödvändiga kriterierna kan du begära ersättning från flygbolaget. Det är flygbolagets ansvar att ersätta sina passagerare, så lagarna gäller även om flygbiljetten ingick i en paketresa. Det enklaste sättet att kontrollera om ditt flyg är berättigat till ersättning är att använda vår ersättningskontroll. Du kan också kontakta flygbolaget.
Kan jag kräva ersättning om jag bokade min flygbiljett via en online-resebyrå (OTA)?
Ja, om det uppfyller nödvändiga kriterier. Du kan begära ersättning för alla flyg som är försenade med 3 timmar eller mer, eller om ditt flyg har ställts in mindre än 14 dagar före avgång, och om ditt flygbolag anses vara ansvarigt.
När har jag rätt att kräva ersättning för extra kostnader på grund av en flygstörning, och vad kan jag kräva ersättning för?
Du kan kräva ersättning för oförutsedda utgifter upp till två år efter en flygförsening eller inställt flyg om kostnaderna uppkom som en direkt följd av flygstörningen. Detta täcker kostnader för nödvändiga utgifter som uppkom på grund av flygstörningen, samt förlorade kostnader. Till exempel:
Mat och dryck
Hotellbokningar
Biljetter för olika transportmedel
Om du är AirHelp+ medlem erbjuder vi hjälp med att få ersättning för oförutsedda utgifter.
Vem betalar för min mat och logi om jag måste vänta flera dagar på att resa på grund av ett inställt eller försenat flyg?
Flygbolaget är alltid ansvarigt för att ta hand om dig vid långvariga förseningar eller inställda flyg. De måste förse dig med mat och logi, transport till och från flygplatsen samt tillgång till kommunikation.
Vad händer med hotell eller lägenheter som jag har bokat om mitt flyg blir inställt eller försenat?
Om du flög inom EU kan du enligt flygförordningen EG 261 få upp till 600 € (600 €) i ersättning för ett försenat eller inställt flyg där flygbolaget är ansvarigt.
Om du var tvungen att boka ett hotell på grund av en flygförsening kan du också kräva ersättning för dessa kostnader från flygbolaget, förutsatt att du har kvar kvittot. För AirHelp+ medlemmar erbjuder vi även hjälp med att få ersättning för dessa nödvändiga utgifter.
Vad gör jag om mitt ersättningsflyg har nedgraderats?
Enligt EG 261 kan du få mellan 30 % och 75 % av det ursprungliga biljettpriset återbetalat om ditt flyg har ställts in och du får en nedgradering ersättningsflyget (t.ex. från business class till economy class). Om du däremot får en bättre plats kan flygbolaget inte ta ut några extra kostnader. Läs mer här.
Hur kan jag skydda mig mot framtida försenat och inställt flyg?
Du kan skydda alla framtida flyg genom att köpa en reseförsäkring.
Om du är orolig för ersättning, förlorat bagage och återbetalning av oförutsedda utgifter kan du, utöver reseförsäkringen, även bli medlem i AirHelp+. AirHelp+ erbjuder support för en rad flygproblem och ger dig tillgång till en dedikerad livechatt som kan ge dig råd i realtid före, under och efter en flygstörning.
Hur kan jag ta reda på avståndet mellan flygplatser för att kontrollera hur mycket ersättning jag har rätt till?
Flygsträckan är bara en av flera faktorer som kan påverka ersättningen. Vi rekommenderar att du använder vårt verktyg för ersättningskontroll, som kan beräkna den ersättning du har rätt till enligt olika flygpassagerares rättigheter, inklusive EU:s EG 261 och brasiliansk lagstiftning.
Vad gör jag vid tvister med flygbolaget?
Det beror på din tvist. Om du har en tvist om ersättning kan du alltid försöka driva ärendet själv eller lämna in ett krav till AirHelp. När ett flygbolag felaktigt avvisar ditt krav på ersättning kan vi kontrollera i våra oberoende datasystem om ditt flyg är berättigat till ersättning. I vissa fall kan vi överlämna kravet till våra juridiska experter, som kommer att undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för att få flygbolaget att betala.
För inrikes flyg i USA kan du också lämna in ett konsumentklagomål till DOT - Department of Transportation (transportdepartementet).
Kan jag kräva ersättning för extra kostnader eller utgifter i samband med min flygersättning efter ett försenat eller inställt flyg?
Om flygbolaget är ansvarigt för flygförseningen eller det inställda flyget kan du få upp till 600 € (600 €) i ersättning från flygbolaget. Flygbolaget måste också ordna boende och transport till och från flygplatsen om det behövs. Om du har varit tvungen att boka hotell själv på grund av flygstörningen kan du också be flygbolaget att ersätta dig för rimliga kostnader – så spara dina kvitton.
För AirHelp+ medlemmar erbjuder vi även hjälp med att få ersättning för dessa rimliga förlorade kostnader.
Hur lång tid har jag på mig att lämna in en fordran?
Din rätt att kräva ersättning enligt EG 261 löper så småningom ut, så det är viktigt att känna till preskriptionstiden. Den varierar från land till land, vissa ger dig bara några månader på dig att lämna in ett krav, andra upp till 10 år. Vilken tidsfrist som gäller bestäms av var flygbolagets huvudkontor ligger och var flyget gick. Du kan läsa hela listan här.
Vem kan hjälpa mig om flygbolaget inte betalar min ersättning?
Om ett flygbolag vägrar att betala din ersättning är nästa steg att stämma dem. Lyckligtvis sköter vi alla juridiska förfaranden åt dig om du gör en ansökan via AirHelp. Vi arbetar enligt principen ”ingen vinst, ingen avgift”, vilket innebär att du bara betalar om vi lyckas få din ersättning.