Ersättning enligt Montreal-konventionen: vad amerikanska passagerare behöver veta

Enligt Montreal-konventionen kan du:
Fakturera flygbolag för skador eller skador de orsakade.
Kräv upp till 7 850 € för flygförseningar & inställda flyg.
Få upp till 1 900 € för bagageproblem.
Försenade och inställda flyg kan bli dyra, särskilt när du måste betala för hotell eller missa evenemang. Om flygbolaget dessutom förlorar eller skadar ditt bagage,stiger kostnaderna ännu mer.
Lyckligtvis, om du flyger internationellt har du nästan säkert grundläggande skydd enligt Montreal-konventionen (MC99). Den låter dig kräva tillbaka kostnader orsakade av flygbolaget – men det är komplicerat! Låt oss göra det tydligare.
I KORTHET
Passagerares rättigheter enligt Montrealkonventionen
Flygbolag är ansvariga om de orsakar dödsfall eller personskada för passagerare – upp till ett maximum på cirka 200 000 dollar beroende på växelkursen.
Vid en försening eller inställd flygning kan flygbolag behöva betala upp till 7 850 € i skadestånd för saker som hotell, eller missade anslutningar.
Kostnaderna för skadat eller ersatt bagage bärs av flygbolaget — upp till 1 900 € — om de var skyldiga och om du gör anspråk inom strikta tidsfrister.
I USA är skadestånd ofta begränsad till monetär förlust, men andra jurisdiktioner som EU erkänner även anspråk på immateriella skador.
Konventionen erkänns av över 140 länder och territorier – inklusive USA, EU och de flesta av FN:s medlemsstater.
Den gäller endast internationella flyg. Inrikesflyg skulle inkluderas om det finns en planerad mellanlandning i ett annat land under resan.
Du kan kräva skadestånd upp till 2 år, men du måste framföra anspråk för skadat bagage inom 7 dagar och krav på försenat bagage inom 21 dagar.
Montrealkonventionen erbjuder mindre skydd än specifika lagar om passagerares rättigheter. Den tillämpas från fall till fall och den är dessutom komplicerad eftersom olika regioner tolkar reglerna på olika sätt.
Om du har haft ett försenat eller inställt flyg kommer AirHelp att kontrollera vilka lagar som gäller, och vi lämnar in ditt krav enligt den som är bäst för ditt fall.
steg 1
Skicka in dina flyguppgifter
Vi kontrollerar din rätt till ersättning enligt gällande lagar
steg 2
Vi hanterar allt
Inget pappersarbete eller timmar i telefonkö för dig!
Det första steget är att använda AirHelps snabba och enkla ersättningskoll för att ta reda på om du kan vara berättigad.
På grund av det extra arbete som krävs, vi hanterar endast krav enligt Montréalkonventionen i ett begränsat antal fall. Vi kommer att meddela dig när du skickar in ditt krav om vi kan hjälpa dig i ditt fall, eller om det är bättre för dig att kontakta flygbolaget direkt.
Ingen vinst, ingen avgift!
Vi tar bara ut en avgift om vi får dig ersättning. För mer information, kolla in vad vi debiterar när du vinner.
Vad är Montrealkonventionen?
Montrealkonventionen är ett avtal om flygpassagerares rättigheter som upprätthålls av över 140 länder sedan 1999. Den gör flygbolag ekonomiskt ansvariga för personskador och dödsfall bland passagerare, skada eller förlust av deras bagage, samt kostnaderna (kallade skadestånd) som uppstår till följd av försenade, inställda eller överbokade flyg.
Montrealkonventionen använder inte ordet ”ersättning” för att beskriva vad passagerare har rätt till. Istället talar den om skadestånd vilket innebär antingen pengar som du får för personskador, eller pengar för att ersätta kostnader som en person har ådragit sig t.ex. på grund av förlorat bagage.
Montreal Konventionen kan användas för att begära skadestånd för:
Förlorat, försenat eller skadat bagage
Inställd, försenad eller överbokad flygning – förutsatt att det var flygbolagets fel
Däremot tolkar olika länder begreppet ”skadestånd” olika.
Tolkningen av vad exakt skadestånd omfattar varierar beroende på var ditt ärende hanteras.I vissa jurisdiktioner, som USA, är skadestånd begränsat till ekonomiska förluster. Om du missar en förbetald bokning, måste betala för en extra natt på hotell, eller drabbas av andra oförutsedda utgifter på grund av flygproblem, bör du få ersättning. Du måste vanligtvis tillhandahålla dokumentation av händelsen och kvitton på dina utgifter.
I andra delar av världen, som EU, kan passagerare även ha rätt att kräva ersättning för emotionella skador.Dessa skillnader bedöms från fall till fall och vi rekommenderar att söka specialiserad juridisk rådgivning för den här typen av ärenden. AirHelp hanterar för närvarande inte denna typ av krav.
Vad är artikel 19 i Montreal Konventionen?
Artikel 19 i Montrealkonventionen anger att ett flygbolag är ansvarigt för ”skada orsakad av försening vid flygtransport av passagerare, bagage ...” om den inte bevisar att den vidtog ”alla rimliga åtgärder” för att undvika störningen. Enkelt uttryckt:
Försenat flyg? Du kan ha rätt att få ersättning för faktiska ekonomiska förluster – hotell, måltider, missade anslutningar – upp till 7 850 €.
Inställt flyg?Samma regel gäller om avbokningen var inom flygbolagets kontroll (t.ex. personalbrist, mekaniska problem).
Bagageproblem: artikel 19 gäller även för försenat, förlorat eller skadat bagage.
Montreal Konventionen gäller alla internationella flygningar mellan länder och territorier som följer bestämmelsen. För närvarande över 140 länder och territorier efterlever den.
USA, Kanada, Mexiko och alla medlemsstater i Europeiska unionen erkänner konventionen. Faktum är att de flesta av FN:s medlemsstater gör det. Det innebär att nästan alla stora luftfartsmarknader använder den.
Bagageanspråk enligt Montrealkonventionen
Montrealkonventionen är extremt användbar för att säkerställa att du kan begära ersättning för alla former av bagageproblem, inklusive försenat, förlorat och skadat bagage.
Enligt konventionen, om problemet uppstod medan bagaget var under flygbolagets ansvar, kan passagerare kräva ersättning på upp till 1 900 € för det.
Var medveten om att det finns strikt tidsgränser för vissa bagageanspråk. Så om ditt bagage inte kommer fram när det skulle, eller om dina väskor anlände kraftigt skadade, meddela flygbolaget omedelbart, helst medan du fortfarande är på flygplatsen.
Bagage räknas som förlorat om flygbolaget inte kan berätta var det befinner sig. Försenat bagage har, i teorin, en känd plats men har ännu inte nått din destination.
Enligt Montrealkonventionen, försenat bagage behandlas automatiskt som förlorat efter 21 dagar. I båda fallen, informera flygbolaget så snart som möjligt, helst på flygplatsen.
Hur mycket pengar kan jag få?
Montrealkonventionen specificerar inga belopp för ersättning vid förseningar eller inställda flyg. Istället tillåter den passagerare att skadeståndsanspråk.
Det innebär att det är väsentligt att spara alla dina kvitton för att bevisa vad du har spenderat.
Så om du missar en förbetald reservation, måste betala för en extra hotellnatt, eller drabbas av andra oförutsedda utgifter på grund av flygproblem, kan du få ersättning, men upp till ett maximalt belopp av 7 850 €.
| Skador | Ersättningsgräns |
|---|---|
| Personskada eller dödsfall | Upp till $200 000 |
| Skador — kostnader som uppstår på grund av störda flygningar (kan inkludera ersättning för psykiskt lidande inom EU) | Upp till 7 850 € |
| Ersättning för förlorat, försenat eller skadat bagage | Upp till 1 900 € |
Obs! Ersättningsbeloppen i Montrealkonventionen anges i särskilda dragningsrätter (SDR), en beräkningsenhet som definieras av Internationella valutafonden. Detta innebär att beloppen vi visar kommer att variera något beroende på aktuella växelkurser.
Om du vill göra anspråk för ditt skadade, förlorade eller försenade bagage, anmäl det så snabbt som möjligt, eftersom Montrealkonventionen har strikta tidsfrister för dessa.
Anspråk för skadat bagage måste lämnas in inom 7 dagar, och anspråk för försenat bagage enligt Montrealkonventionen måste göras inom 21 dagar. Bagage som har varit försvunnet längre än 21 dagar anses vara förlorat, vilket innebär att du kommer att ha 2 år för att göra anspråk.
För annat kan du kräva skadestånd upp till 2 år efter din flygstörning. Vi rekommenderar dock starkt att du lämnar in ditt krav så snart som möjligt efter händelsen.
| Ärende | Tid för anspråk |
|---|---|
| Flygförsening | 2 år |
| Skadad väska | 7 dagar |
| Försenad väska | 21 dagar |
| Förlorad väska | 2 år |
Extraordinära omständigheter(även ibland kallade force majeure) är situationer där ett flygbolag inte anses vara ansvarigt för förseningen, och därför behöver de inte betala skadestånd.
Några exempel på extraordinära omständigheter är:
Svåra väderproblem
Säkerhetsrisker
Politisk oro
Strejker bland flygplatsanställda eller flygledare
Det är värt att notera att flygbolagen fortfarande måste visa att de har vidtagit rimliga åtgärder för att förhindra förseningar eller inställda flyg. Om du till exempel försenades på grund av dåligt väder, men andra flygbolag hade förberett sig tillräckligt för situationen och kunde förhindra en betydande försening, bör du fortfarande ha rätt att göra anspråk.
Så här gör du ett anspråk enligt Montreal-konventionen
Till skillnad från andra typer av anspråk gällande passagerares rättigheter, måste bagageanspråk påbörjas på flygplatsen.Lämna inte flygplatsen utan att rapportera det till disken för borttappat bagage!
Du måste fylla i en Property Irregularity Report (PIR)/förlustanmälan inom 7 dagar efter händelsen för skadade eller saknade väskor. Spara sedan kvittona för allt du behöver ersätta. Om ditt bagage är borta i 21 dagar men är skadat när det dyker upp, skicka en ny skriftlig reklamation för skadan till flygbolaget (inklusive dina flyghandlingar, kvitton, ersättningsköp) inom 7 dagar.
Kontrollera omedelbart om det finns skador och ta foton att bifoga din reklamation. Helst skulle du ha foton från före din flygning för att hjälpa dig att bevisa ditt anspråk.
Rapport om bagageavvikelser (PIR-formulär)
Boardingkort med flygnummer
Bagagetaggsnummer
Beskrivning av ditt bagage
Lista över resväskans innehåll
Foton på skadat bagage
Kvitton för nödköp
På grund av det extra arbete som krävs för att hantera krav enligt Montrealöverenskommelsen kan vi för närvarande endast stödja krav för våra AirHelp+-medlemmar.
Vi utforskar andra sätt vi kan hjälpa alla passagerare på, inklusive bagageanspråk och att kombinera MC99-anspråk med vår befintliga flygkompensationsservice.
Om vi kan ta ditt anspråk hanterar vi allt annat, inklusive att skicka in dina dokument och gå till domstol om vi måste. Vi debiterar dig inget i förskott, så du betalar oss bara om vi vinner pengar åt dig. Här är lite information om vad vi debiterar.
Att anlita oss innebär att du inte behöver betala en advokat för att ta dig an ditt ärende – och du slipper rättegångskostnader, även om du förlorar ditt ärende!
Vi är över 400 juridiska experter som alla är dedikerade till att kämpa för dina flygpassagerares rättigheter och se till att du får den ersättning du är skyldig när flygbolagen gör fel!
Vi är världsledande inom flygkompensation
253+ miljoner
kontrollerade flyg förra året
12+ miljoner
har skyddat sina flyg med AirHelp+
3+ miljoner
passagerare har framgångsrikt fått ersättning
60+
partnerskap med de mest välkända resevarumärkena
Vanliga frågor om Montreal-konventionen
100 € när ditt flyg blir stört
100 € för ett förlorat eller försenat bagage
Tillgång till lounge vid störning
Inga avgifter dras från din ersättning
Dedikerad expertsupport dygnet runt