Turkiska regler om flygpassagerares rättigheter

TURKISKA FLYGPASSAGERARES RÄTTIGHETER:
Få upp till 600 € i ersättning i turkisk lira.
Lagar täcker förseningar, inställda flyg och överbokning.
Alla turkiska flyg skyddas.
Om ditt flyg är försenat eller inställt, är det mer än bara irriterande – det kan också kosta dig mycket tid och pengar. Det gäller särskilt om du måste stanna över natten på hotell eller missar en viktig händelse. Och om flygbolaget tappar bort ditt bagage ökar kostnaderna ännu mer.
Den goda nyheten är att om du flyger till, från eller inom Turkiet — oavsett din nationalitet eller ålder — kan du få ersättning enligt den turkiska förordningen om flygpassagerares rättigheter, även känd som SHY PASSENGER. Och med AirHelp är det enkelt att kräva det.
I KORTHET
Känn till dina passagerarrättigheter i Turkiet
Turkiska passagerarskydd gäller för alla flyg som lyfter från Turkiet, och alla internationella flyg som landar i Turkiet med ett turkiskt flygbolag.
Skicka in ett krav på mellan 100 € och 600 € (betalas i turkiska lira) om du blev nekad ombordstigning, ditt flyg försenades med minst 3 timmar vid ankomst, eller ställdes in mindre än 2 veckor före avgång.
Flygpassagerares rättigheter i Turkiet är starkt influerade av EG 261 och sätter en liknande standard för ersättning och ett starkt skydd för passagerare.
Om ditt flyg är försenat måste flygbolaget tillhandahålla ett kommunikationsmedel, samt boende och transfer vid övernattningsförseningar.
Om ditt flyg är inställt eller om du nekas ombordstigning, har du rätt till återbetalning eller en alternativ resväg till din destination.
Ersättning för inrikesflyg är begränsad till 100 € (betalas i turkiska lira).
Passagerare har 1 år på sig att göra en ansökan, och ersättning anges i € men betalas i turkiska lira.
Även om du skyddas av turkisk lag om ditt flyg är försenat eller inställt, kan det vara komplicerat att få de pengar du har rätt till. AirHelp är här för att göra saker enklare – vi kontrollerar hur den turkiska förordningen om flygpassagerares rättigheter (SHY PASSENGER) gäller för ditt fall och hanterar ditt krav med de starkaste argumenten å dina vägnar.
steg 1
Starta ett ärende på 2 min
AirHelp är snabbt, säkert och enkelt.

steg 2
Vi sköter resten
Inget pappersarbete. Inga samtal. Ingen stress.
Det är enkelt att begära ersättning med AirHelp. Ta bara 2 minuter att använda vår ersättningskalkylator – vi skickar in ditt krav till flygbolaget och hanterar all byråkrati. Allt du behöver göra är att vänta på din ersättning.
Ingen vinst, inga kostnader!
Du behöver inte betala oss något om du inte får ersättning. För mer information, läs om vad vi tar betalt när du vinner.
Turkiska lufttrafiklagar gäller för:
Alla turkiska inrikesflyg, oavsett flygbolag
Internationella flyg som avgår från en turkisk flygplats, oavsett flygbolag
Internationella flyg som anländer till en turkisk flygplats med ett turkiskt flygbolag
Flygkompensation enligt turkisk lag
Den turkiska förordningen om flygpassagerares rättigheter säger att passagerare kan ha rätt till upp till 600 € i ersättning (betalas i turkiska lira) för inställda flyg, förseningar över 3 timmar och nekad ombordstigning.
Så här mycket ersättning kan du få enligt turkiska bestämmelser:
| Flygkategori | Ersättningsbelopp |
|---|---|
| Inrikesflyg | 100 € i turkiska lira |
| Internationella flyg under 1 500 km | 250 € i turkiska lira |
| Internationella flygningar mellan 1 500 km och 3 500 km | 400 € i turkiska lira |
| Internationella flygningar över 3 500 km | 600 € i turkiska lira |
AirHelp kan hjälpa dig att kräva denna ersättning i följande situationer:
| Typ av störning | Kriterier för ersättning |
|---|---|
| Flygförseningar | Vid förseningar över 3 timmar |
| Flyginställelser | Om flyget ställdes in mindre än 2 veckor före avgång |
| Nekad ombordstigning | På grund av överbokning |
Turkiska flygpassagerares rättigheter skiljer mellan störningar som är flygbolagets feloch sådana som beror på exceptionella omständigheterutanför flygbolagets kontroll.
Störningar som skulle kunna betraktas som force majeure kan till exempel inkludera:
Extremt väder
Vulkanutbrott
Krig eller säkerhetshot
Om din flygförsening eller nekad ombordstigning berodde på situationer som dessa, behöver flygbolaget inte betala ut ersättning, även om det fortfarande måste förse dig med vård och vidare transport.
Hur man gör ett anspråk enligt turkiska flygpassagerares rättigheter
Om du anser att ett flygbolag är skyldigt dig ersättning enligt turkisk lag kan du lämna in ett anspråk direkt till flygbolaget. Detta kan dock vara komplicerat, tidskrävande och stressande. Vissa flygbolag avvisar till och med giltiga anspråk.
AirHelp kan ta hand om allt åt dig, inklusive att skicka in ditt krav. Du behöver bara ge oss några uppgifter om ditt flyg.
Efter att vi har alla fakta kommer vi att se hur lagen gäller för ditt fall, skicka in ditt krav baserat på de bästa tillgängliga argumenten och hantera alla förhandlingar med flygbolaget.
Med AirHelp
Vi gör ersättning enkelt. Vår lättanvända onlinekontroll låter dig snabbt veta om du har ett krav.
Vi hanterar allt åt dig och håller dig uppdaterad längs vägen.
Vi tar bara ut en avgift om vi lyckas få dig kompensation.
Vi har redan vunnit kompensation för 3 miljoner passagerare världen över.
På egen hand
Mycket förvirrande juridisk jargong. Regler för flygpassagerares rättigheter är komplexa.
Lång och krånglig process med att tillhandahålla pappersarbete och ringa samtal.
Det är dyrt att vidta rättsliga åtgärder och du måste betala din advokatkostnad, oavsett om du vinner eller förlorar.
Mindre chans att lyckas. Flygbolag kan ignorera dig, eller felaktigt avvisa ditt krav.
Om du är osäker på vilka dokument du behöver för att göra en ersättningsansökan, oroa dig inte; vi informerar dig baserat på ditt flygbolag, vilket gör processen så snabb och enkel som möjligt. Även om olika flygbolag har olika krav, kommer du vanligtvis att behöva:
någon form av ID
ditt bokningsbekräftelse och boardingkort (mobil eller papper)
Om du inte har dokument relaterade till ditt flyg eftersom du har tappat bort eller raderat dem, oroa dig inte – vi kan hjälpa dig att hitta den information du behöver.
Observera att du kommer att behöva kvitton, fakturor, eller kontoutdrag för utgifter som boende och mat som uppstod till följd av din störda flygning.
Checklista för att lämna in ett krav
Behåll ditt boardingkort och dina resedokument
Samla bevis (t.ex. foton av avgångstavlor eller e-post från flygbolaget)
Kontrollera din ersättning med vår kostnadsfria berättigandekontroll
Lämna in ditt krav via AirHelp
Det var allt — vi tar det härifrån
Vi är över 400 experter som alla är dedikerade till att kämpa för dina flygpassagerares rättigheter och se till att du får pengarna du är skyldig när flygbolagen gör fel! Vi debiterar dig inget i förskott, så du betalar oss bara om vi vinner pengar åt dig. Här finns information om vad vi debiterar.
Vi är den globala ledaren inom flygkompensation
253+ miljoner
flyg kontrollerade förra året
12+ miljoner
har skyddat sina flyg med AirHelp+
3+ miljoner
passagerare som har fått ersättning
60+
partnerskap med de mest kända resevarumärkena
Vilka andra skydd erbjuder turkisk lag?
Vanliga frågor om flygpassagerares rättigheter i Turkiet
Vänligen notera:
Även om vi gör vårt yttersta för att korrekt och enkelt förklara dina flygpassagerares rättigheter, kan vi inte garantera att vår information är 100 % korrekt eller uppdaterad. Vi är inte heller en advokatbyrå, och våra förklaringar ska inte betraktas som juridisk rådgivning.