Utmärkt

224 663

omdömen på

Trustpilot

Förordning UK 261: allt du behöver veta

Kontrollera ersättning
Förordning UK 261: allt du behöver veta

Få ersättning för flygstörningar

  • Upp till 600 € per person

  • För flygförseningar, inställda flyg och mer

  • Kolla ditt flyg på 2 minuter

Passengers protected by EU regulation EC 261 looking at their boarding pass
  • Du kan få upp till 600 € i ersättning.

  • UK 261 omfattar försenat eller inställt flyg och överbokning.

  • UK 261 gäller alla, inte bara brittiska medborgare!

Kontrollera ersättning

Få saker prövar ditt tålamod som ett försenat eller inställt flyg. Lyckligtvis finns det lagar som reglerar flygpassagerares rättigheter när något går fel.

Sedan Brexit skyddar den brittiska förordningen 261 dina rättigheter och ger dig ersättning när flygbolag ställer in flyg, försenar dem med mer än tre timmar eller överbokar och nekar dig ombordstigning. Du kan också ha rätt till ersättning om flygstörningen beror på flygbolaget.

AirHelp har vunnit ersättning för 3 miljoner passagerare över hela världen.

I korthet

UK 261: Din rätt som flygpassagerare

UK 261 gäller för alla flyg som avgår från alla flygplatser i Storbritannien, oavsett vilket flygbolag du flyger med.

Ankomster till Storbritannien från andra länder omfattas också när de utförs av ett brittiskt eller EU-flygbolag. Dessutom omfattar UK 261 alla flyg som anländer till Europeiska unionen med ett brittiskt flygbolag.

Ersättningen varierar mellan 250 € 600 € per person, beroende på flygsträcka. Beloppen är fastställda enligt lag, så flygbolagen kan inte erbjuda dig mindre.

Flygbolagen måste ersätta dig för inställt flyg, förseningar på mer än tre timmar eller nekad ombordstigning, när det är deras fel.

Du har också rätt till service medan du väntar. Flygbolagen måste tillhandahålla mat och dryck, ett hotell och transport till och från hotellet om det behövs.

3 steg för att skapa ett ärende

Lämna in ditt ärende på 2 minuter

steg 1

Lämna in ditt ärende på 2 minuter

Vi gör det snabbt, säkert och enkelt.

Vi sköter allt

steg 2

Vi sköter allt

Inget pappersarbete eller timmar i telefonkö för dig!

Du vinner £££

steg 3

Du vinner £££

Vår avgift tas från dina vinster. Du kan inte förlora.

Kontrollera ersättning
Ingen vinst, ingen avgift!

Vi tar endast ut en avgift efter att vi har lyckats få ersättning åt dig. För mer information, kolla in våra överkomliga priser.

Flygbolagen gör det inte lätt att begära ersättning enligt UK 261 och de är inte direkt ivriga att betala ut. Du kan själv lämna in krav via flygbolagets webbplats, men processen är ofta långsam, komplicerad och stressig.  

Det är där vi kan hjälpa till. Våra över 400 erfarna AirHelpers finns här för att ta hand om det svåra – att kontakta flygbolaget, sköta pappersarbetet och till och med gå till domstol om det behövs.  

Allt du behöver göra är att ange dina flyguppgifter i vår lättanvända ersättningskontroll så ser vi till att du får dina pengar.

UK 261: Vad du har rätt tillNär det gäller
Ersättning på upp till 600 €Förseningar över 3 timmar, inställda avgångar mindre än 14 dagar i förväg, nekad ombordstigning
Rätt till service (mat, hotell, transport)När du sitter fast på flygplatsen i flera timmar
Full återbetalning eller ersättningsflygInställt flyg och nekad ombordstigning som inte var ditt fel

När kan jag få ersättning enligt UK 261?

Det finns tre huvudsakliga skäl till varför du kan ha rätt till ersättning från flygbolaget enligt 250 € och 600 €.

  • Långa flygförseningar (över 3 timmar) kan ersättas när förseningen påverkar din ankomsttid (inte tiden då planet lyfter).

  • Inställt flyg kan vara berättigat till ersättning om flygbolaget informerade dig mindre än 14 dagar före avgång.

  • Nekad ombordstigning innebär att flygbolaget hindrade dig från att gå ombord trots att du hade en giltig biljett och anlände till gaten i tid. Det är vanligast när flygbolaget har överbokat flyget.


Vi skyddar dina konsumenträttigheter

Ersättningskalkylator

Kontrollera vad du har rätt till

1 Passagerare

250 €

upp till 1 500 km

400 €

1 500 – 3 500 km

600 €

från 3 500 km


Hur mycket pengar ska jag få?

Karta över världen som visar var de viktigaste passagerarrättigheterna, EG 261, UK 261, Montrealkonventionen, brasilianska, kanadensiska och amerikanska lagar gäller.  Ersättning för flygningar i Storbritannien: Karta över Storbritannien och Europa som visar ersättningsbelopp enligt UK 261 efter flygsträcka | 220 £: 1 500 km eller mindre | 350 £: 1 500–3 500 km | 520 £: 3 500 km eller mer.
220 £350 £520 £
Flygningar, 1 500 km eller kortareFlygningar 1 500–3 500 kmFlygningar 3 500 km eller mer

Bra att veta: Det belopp du har rätt till beror inte på biljettpriset, utan på flygsträckan.

Vilka länder skyddas av UK 261?

Nästan alla flyg till eller från Storbritannien omfattas och kan vara berättigade till ersättning enligt UK 261.

Brittiska flygbolagFlygbolag utanför Storbritannien
Avgång från en flygplats i Storbritannien✔️ Täckt✔️ Täckt
Ankomst till en flygplats i Storbritannien✔️ Täckt❌ Ingår inte
Ankomst till en flygplats inom EU✔️ Täckt❌ Ingår inte

Kom ihåg! Flyg kan också omfattas av andra bestämmelser. Till exempel är flyg till eller från EU också skyddade av EU:s passagerarrättigheter.

Det enklaste sättet att ta reda på om din resa omfattas är att använda AirHelps behörighetskontroll.

När kan du INTE göra ett UK 261-ersättningskrav?

Flygstörningar som ligger utanför flygbolagets kontroll, såsom vulkanutbrott eller strejker inom flygledningen, berättigar inte till ersättning enligt UK 261.

Det finns dock mindre tydliga områden där en UK 261-fordran kan vara framgångsrik. Om andra flygbolag var förberedda på dåligt väder, men ditt flyg var försenat, kan du ha rätt till ersättning.

AirHelp håller sig uppdaterade om ärenden i Storbritanniens högsta domstol och engelska appellationsdomstolen samt om eventuella ändringar i den brittiska lagen 261, som nu utvecklas separat från EU-lagstiftningen efter Brexit. Så vi vet när din ansökan är starkare än du tror.

Strejker bland flygpersonal? Då har du rätt till ersättning. Här är en snabbguide:


Fler rättigheter enligt UK 261

UK 261 – som är utformad efter sin europeiska motsvarighet EU 261 – är en av världens mest omfattande lagar om passagerares rättigheter. Förutom ekonomisk ersättning specificerar den också hur flygbolaget ska behandla dig.

Din rätt till service:

Voucher för mat och dryck

Hotellövernattning om det behövs

Transfer om det behövs

Tillgång till kommunikation

Är jag berättigad till återbetalning eller ombokning?

Ja! Om ditt flyg är inställt har du rätt till full eller delvis återbetalning av din ursprungliga biljett eller ombokning till nästa tillgängliga flyg till din destination. Du har också rätt till ersättning för din förlorade tid.

Och om flyget är försenat med mer än 5 timmar kan du välja att inte resa och ändå få full återbetalning för den outnyttjade biljetten.

Vad händer om jag uppgraderas eller nedgraderas?

Om du accepterar ett alternativt flyg eller en biljett i högre klass kan flygbolaget inte ta ut någon extra avgift. Om du däremot nedgraderas till en biljett i lägre klass kan du få 30–75 % av det ursprungliga biljettpriset återbetalt.

Vilken är min rätt till service?

Om ditt flyg är försenat eller inställt, eller om du blir nekad ombordstigning, har du andra rättigheter enligt UK 261-reglerna.

Hur kan jag vara säker på vilka rättigheter jag har?

Flygbolagen måste visa information som förklarar alla dina rättigheter som passagerare enligt UK 261. Det finns antagligen vid incheckningsdisken, men om inte kan du hitta transportministeriets guide till dina rättigheter online.


Hur skapar man ett UK 261-ärende

Det finns två sätt att kräva ersättning enligt UK 261 – direkt via flygbolaget eller via en oberoende expert som AirHelp.

Fordran på egen handFordran med AirHelp
❌ Mycket arbete – du gör allt själv✔️ Lätt – vi sköter allt åt dig
❌ Framgång beror på hur väl du navigerar efter reglerna✔️ Bevisad framgång – vi vet hur du maximerar din ersättning
❌ Inget juridiskt stöd✔️ Vi samarbetar med juridiska experter
❌ Gratis, men mindre sannolik att vinna!✔️ Ingen vinst, ingen avgift

Starta ett ärende med AirHelp

  1. Fyll i dina flyguppgifter så kontrollerar vi din behörighet.

  2. Skicka in dina dokument – vi talar om exakt vad du behöver.

  3. Luta dig tillbaka och vänta på dina pengar!

Vi sköter allt åt dig, från början till slut, så att det blir så enkelt som möjligt för dig att få dina pengar.

Vad är AirHelp?

AirHelp har över 400 teammedlemmar som kan hjälpa dig med flygpassagerares rättigheter, lagar och regler. Sedan 2013 har vi hjälpt 3 miljoner passagerare att få den ersättning de har rätt till.

Vi är världsledande inom flygersättning

253+ miljoner

kontrollerade flyg förra året

12+ miljoner

har skyddat sina flyg med AirHelp+

3+ miljoner

passagerare som har fått ersättning

60+

samarbeten med de mest välkända reseföretagen

AirHelp tror på att göra rättvisa tillgänglig för alla. Därför erbjuder vi en policy där du inte betalar något om du inte vinner, så du behöver inte betala något i förskott – även om ditt ärende går till domstol.

Om vi vinner är vår standardavgift 35 % av din ersättning, vilket innebär att du kan använda resten av pengarna till vad du vill. Om vi går till domstol för din räkning och vinner tar vi endast ytterligare 15 %.

Vilka dokument behöver jag för att skapa ett ärende?

Alla flygbolag har olika krav. Men för att göra det enkelt för dig berättar vi exakt vad som krävs i just ditt fall när du startar ditt ärende.

Typiska dokument är din bokningsbekräftelse och boardingkort (i mobilformat eller på papper).

Checklista för att skapa ett ärende

  • Behåll ditt boardingkort och dina resehandlingar.

  • Samla bevis (t.ex. foton av avgångstavlor eller e-postmeddelanden från flygbolaget)

  • Kontrollera om du har rätt till ersättning med vår kostnadsfria behörighetskontroll.


  • Skicka in ditt ärende via AirHelp.

  • Sådär ja! Vi tar hand om resten.

Kontrollera om du har behörighet

Alla flygbolag

Alla länder

Ingen vinst, ingen avgift

Hur lång tid tar kravprocessen?

Det kan ta allt från några veckor till några månader eller längre att få ersättning – det beror på flygbolagets svar och om ärendet måste tas upp i domstol. Vi håller dig uppdaterad under hela processen.

Finns det någon tidsgräns för att göra en fordran?

Din rätt till ersättning enligt UK 261 löper ut efter 6 år enligt brittisk lag.

Fler passagerarrättigheter att upptäckta:

Flygpassagerares Rättigheter