ANAC 400: Dina rättigheter som flygpassagerare och ersättning i Brasilien förklaras

BRASILIANSKA FLYGPASSAGERARES RÄTTIGHETER:
Du kan få upp till 1 550 € i ersättning.
Lagarna omfattar försenade flyg, inställda flyg och överbokning.
Alla brasilianska flygningar är skyddade.
Ett försenat eller inställt flyg kan kosta dig mycket pengar och tid, särskilt om du måste boka hotell för natten eller missar ett viktigt affärsmöte. Och om flygbolaget tappar bort ditt bagage, kommer det att öka kostnaden.
Om du flyger till eller från Brasilien kan du dock få ersättning enligt den brasilianska civila luftfartsmyndighetens resolution nr. 400 (ANAC 400) och konsumentlagen. Läs vidare för att få veta hur vi kan hjälpa dig.
I KORTHET
Känn till dina passagerarrättigheter i Brasilien
Flygbolagen måste ersätta passagerarna för ekonomiska skador, såsom kostnader för mat och hotell, om ett flyg är försenat eller inställt.
Passagerare kan också ställa krav för ideell skador: detta är pengar som kompenserar för förlorad tid, förlorade möjligheter och/eller dålig behandling av flygbolaget.
Beloppen för ersättning är inte fastställda i lag, men enligt vår erfarenhet kan du få upp till totalt 1 550 € per person.
Skicka in ett krav om din flygning var försenad med mer än 2 timmar eller blev inställd mindre än 72 timmar före planerad avgång.
Flygbolagen behöver bara betala ersättning om de är ansvariga för förseningen, t.ex. om den berodde på personalbrist eller tekniska problem.
Om ditt flygbolag ställer in ditt flyg måste det erbjuda dig ett alternativ flygresa eller full återbetalning.
Ett flyg som är försenat mer än 4 timmar, en ändring av flygtiden på mer än 30 minuter (inrikes) eller 1 timme (utrikes), ger dig också rätt till full återbetalning eller en alternativ flygresa – om du inte längre vill ha den ursprungliga flygningen.
Om ditt flyg är försenat eller inställt kan det vara krångligt att få den ersättning du har rätt till. AirHelp finns här för dig för att kontrollera hur ANAC 400 och den brasilianska konsumentlagen kan tillämpas på din situation och ställa ditt krav med hjälp av de starkaste argument som finns tillgängliga.
steg 1
Starta ett kravärende på 2 minuter
AirHelp är snabbt, säkert och enkelt.
steg 2
Vi tar hand om det
Inget långdraget pappersarbete, inga telefonsamtal, ingen stress.
Det är enkelt att begära ersättning via AirHelp. Skicka in ditt krav på bara två minuter med vårt enkla onlineformulär. Vi sköter allt annat, inklusive att skicka in ditt krav till flygbolaget och hantera allt pappersarbete. Allt du behöver göra är att vänta på din ersättning.
Ingen vinst, ingen avgift!
Om du inte får någon ersättning behöver du inte betala oss något. För mer information, kolla vad vi tar ut när du vinner.
Brasilianska lagar för flygpassagerare gäller för:
Inrikesflyg i Brasilien.
Internationella flyg som avgår från en flygplats i Brasilien.
Internationella flyg som anländer till en flygplats i Brasilien.
Flyg som ansluter via en flygplats i Brasilien.
Flygersättning enligt brasiliansk lag
Passagerare kan få upp till 1 550 € ersättning för försenat eller inställt flyg och andra flygstörningar enligt brasiliansk lagstiftning.
Beloppet för ersättning är inte fastställt, utan baseras på dina individuella omständigheter. Du kan få mindre – eller till och med mer.
AirHelp kan hjälpa dig att ställa krav på ersättning i följande situationer:
| Typ av flygstörning | Behörighetskriterier |
|---|---|
| Försenade flyg | Vid förseningar som överstiger 2 timmar. |
| Missade anslutningar | Om din ankomst är försenad med mer än 2 timmar |
| Inställda flyg | Särskilt om du informerades mindre än 72 timmar före avresan |
| Ändrade flygtider | Om du fick besked mindre än 72 timmar före avresan |
| Nekad ombordstigning | På grund av överbokning |
Lagen finns för att säkerställa att även flygbolagen behandlas rättvist. När flygbolagen är ansvariga för förseningen – till exempel på grund av personalbrist eller tekniska fel – är det självklart att de måste hållas ansvariga gentemot alla passagerare som drabbats.
Om förseningen beror på omständigheter utanför flygbolagets kontroll, till exempel strejk bland flygledning eller extremt väder, anses dock flygbolaget inte längre vara ansvarigt. Denna typ av händelser kallas extraordinära omständigheter.
Om ditt flyg är försenat eller inställt på grund av extraordinära omständigheter, har du fortfarande rätt till omsorg. Flygbolagen förväntas dock inte betala ersättning för händelser som ligger utanför deras kontroll.
Det enda viktiga undantaget från detta är om flygbolaget försummar sin omsorgsplikt. Om flygbolagen har tillräckligt med tid för att förbereda sig för en flygstörning, men underlåter att göra det, kan du lämna in ett krav på ersättning.
Hur man ställer ett krav enligt brasilianska flygpassagerares rättigheter
Om du anser att du är berättigad till ersättning enligt brasiliansk lag, kan du vända dig direkt till flygbolaget. Det kan dock vara krångligt att kräva ersättning för brasilianska flygningar direkt hos flygbolaget.
Det är där AirHelp kommer in i bilden, eftersom vi kan skicka in ditt krav och bespara dig besväret. Allt du behöver göra är att ange några detaljer om ditt flyg och berätta vad som hände.
Vi kontrollerar detaljerna för ditt flyg och sammanställer ett kravärende. Och vi sköter alla förhandlingar med flygbolaget åt dig.
Med AirHelp
Vi gör ersättningen enkel. Vår enkla onlinekontroll låter dig snabbt veta om du har ett berättigat krav.
Vi sköter allt åt dig och håller dig uppdaterad under hela processen.
Vi tar endast ut vår avgift om vi lyckas få ersättning åt dig.
Vi har redan vunnit ersättning för 3 miljoner passagerare över hela världen.
På egen hand
Massor av förvirrande juridiska termer. Förordningar om flygpassagerares rättigheter är komplexa.
Lång och krånglig process med att skicka in papper och ringa samtal.
Det är dyrt att initiera en juridisk process och du måste betala advokatkostnaderna, oavsett om du vinner eller förlorar.
Mindre chans till framgång. Flygbolagen kan ignorera dig eller felaktigt avslå ditt krav.
Vi informerar dig om exakt vilka dokument du behöver beroende på vilket flygbolag du flög med, och vi gör processen så snabb och enkel som möjligt. Vanligtvis behöver vi någon form av ID för att bevisa att det var du som flög, samt din bokningsbekräftelse och dina boardingkort (i mobil eller pappersform).
Om du har tappat bort eller raderat dem, oroa dig inte. Vi kan föreslå andra sätt att få fram den information du behöver.
Om du begär ersättning för extra kostnader till följd av din flygstörning, såsom boende, mat eller ersättning för ett missat evenemang, behöver du också kvitton, fakturor eller kontoutdrag som styrker dina kostnader.
Checklista för att skapa ett ärende
Behåll ditt boardingkort och dina resehandlingar
Samla bevis (t.ex. foton av avgångstavlor eller e-postmeddelanden från flygbolaget)
Kontrollera om du har rätt till ersättning med vår kostnadsfria behörighetskontroll
Skicka in ditt ärende via AirHelp
Det var allt – vi tar över härifrån.
Vi är över 400 experter som alla är engagerade i att kämpa för dina rättigheter som flygpassagerare och se till att du får de pengar du har rätt till när flygbolagen gör fel! Vi tar inte ut några avgifter i förskott, så du betalar oss bara om vi vinner pengar åt dig. Här är lite information om hur vi tar betalt.
Vi är världsledande inom flygersättning
253+ miljoner
kontrollerade flyg förra året
12+ miljoner
har skyddat sina flyg med AirHelp+
3+ miljoner
passagerare som har fått ersättning
60+
samarbeten med de mest välkända reseföretagen
Vilka andra skydd erbjuder brasiliansk lagstiftning?
Vanliga frågor om passagerares rättigheter hos flygbolag i Brasilien
Observera:
Även om vi gör vårt yttersta för att förklara dina rättigheter som flygpassagerare på ett korrekt och enkelt sätt, kan vi inte garantera att vår information är 100 % korrekt eller uppdaterad. Vi är inte heller en advokatbyrå, och våra förklaringar ska inte tolkas som juridisk rådgivning.