
Få ersättning för flygstörningar
Upp till 600 € per person
För flygförseningar, inställda flyg och mer
Kolla ditt flyg på 2 minuter
Inställda flyg, förseningar och överbokningar: när flyget inte går som planerat, använd AirHelp för att förstå dina rättigheter och kräva den ersättning du har rätt till.
När kan du få ersättning?
Enligt Saudiarabiens luftpassagerarlagar kan passagerare vara berättigade till ersättning på inrikes- och internationella flygningar som är inställda, försenade över 3 timmar, eller överbokade om det resulterar i att du nekas ombordstigning. Lagen skyddar dig om:
Ditt flyg avgår från Saudiarabien, oavsett vilket flygbolag du flyger med.
Ditt flyg till Saudiarabien är med ett nationellt flygbolag.
Din behörighet påverkas inte av din ålder, nationalitet, eller om din biljett var rabatterad eller en del av ett resepaket.
När och hur man skickar in ett krav
Alla anspråk måste skickas in till flygbolaget inom 60 dagar.
Flygbolaget måste svara passagerare inom 14 dagar och ge dem en uppskattad handläggningstid samt ett referensnummer för anspråket.
Vid behov kan passagerare eskalera anspråk och klagomål till General Authority of Civil Aviation (GACA) med hjälp av referensnumret som tillhandahållits av flygbolaget.
Om flygbolaget inte svarar inom 14 dagar kan ärendet gå till domstol.
Den här processen kan verka skrämmande, men AirHelp kan göra den enkel och stressfri genom att hantera allt åt dig.
Vi berättar inom några minuter, kostnadsfritt, om du har rätt till ersättning. Att kräva ersättning med oss är helt riskfritt, då vi endast tar ut en avgift om vi vinner ditt ärende.
Vilken ersättning är du berättigad till?
Hur mycket ersättning du kan få beror på vad som hände med ditt flyg. Du kan se reglerna för vanliga störningar nedan.
Det är också bra att veta att om du är skyldig ersättning är flygbolaget skyldigt att betala dig inom 15 dagar.
Ersättning för försenade flyg
| Hur sent anlände du? | Ersättning |
|---|---|
| 3-6 timmars försening | €60 |
| Mer än 6 timmar | €180 |
Din försening beräknas utifrån hur sent du anlände till din destination jämfört med din planerade ankomsttid. Om du aldrig flög får du de belopp som visas i tabellen för inställda flyg.
Ersättning för inställda flyg
| När informerades du om avbokningen? | Ersättning |
|---|---|
| 60 dagar - 14 dagar före | 50% av biljettpriset (genomsnitt: 200 €) |
| 14 dagar – 24 timmar före | 75% av biljettpriset (genomsnitt: 300 €) |
| Mindre än 24 timmar innan | 150 % av biljettvärdet (i genomsnitt: 600 €) |
Du får denna ersättning om du inte kunde flyga på grund av att ditt flyg ställdes in. Det är pengar du får utöver en full återbetalning för flygningen!
Men om flygbolaget erbjöd dig en alternativ flygning, och du ändå nådde din destination trots avbokningen, får du istället det kompensationsbelopp som visas i tabellen för försenade flyg.
Ersättning för andra störningar
| Vad hände? | Ersättning | |
|---|---|---|
| Nekad ombordstigning | Om ingen alternativ flygning erbjuds inom 2 timmar | 200 % av biljettpriset |
| Nedgraderad | Passageraren accepterar nedgradering | 50 % av prisskillnaden |
| Nedgraderad | Passageraren begär uppsägning av avtalet | 200 % av biljettpriset |
| Ytterligare mellanlandning | Om det läggs till efter biljettköp | 100 € per mellanlandning |
När är du inteberättigad till ersättning?
Kriterierna ovan gäller inte om avbokningen eller förseningen beror på:
Säkerhetsskäl baserade på godkända GACA-rapporter
Force Majeure
Det är upp till GACA att förklara vad som utgör Force Majeure, men det är vanligtvis en ovanlig, oförutsägbar och oundviklig omständighet.
Även i de fall där flygbolaget inte behöver betala ersättning, bör det ändå kontinuerligt uppdatera passagerare med den senaste informationen och eventuella relevanta ändringar samt tillhandahålla lämplig omsorg och stöd.
Så, när är du berättigad till ersättning?
Tekniskt fel på flygplan
Operativa förhållanden
Schemaläggningsproblem orsakade av flygbolag eller deras anställda
Detta är bara några av orsakerna till störningar som är inte anses vara en force majeure, där drabbade passagerare kan vara berättigade till ersättning.
Vilken omsorg måste flygbolagen tillhandahålla?
Om ditt flyg är försenat en viss tid har flygbolaget en skyldighet att förse dig med nödvändig vård och service. Om vård inte tillhandahålls har du rätt till ersättning.
| Väntetid | Flygbolaget måste tillhandahålla | Ersättning (om omhändertagande inte tillhandahålls) |
|---|---|---|
| 1 timme | Läsk och snacks | ~12 € |
| 3 timmar | Måltider | ~36 € |
| 6 timmar | Boende och transport till det | ~600 € |
Vid en flyginställelse, när passageraren redan befinner sig på flygplatsen, är flygbolaget också skyldigt att hitta ett alternativt flyg åt dem.
Vem får inte nekas ombordstigning?
Vid händelser som överbokning får vissa passagerare inte nekas ombordstigning, och dessa inkluderar:
Passagerare med särskilda behov
Passagerare med funktionsnedsättning
Närstående i första ledet eller medföljande hushållsanställda
Ensamresande minderåriga
Resegrupper
Utöver detta ska en passagerare inte nekas ombordstigning om det finns en ledig plats i en högre klass på samma flygning. I detta fall är flygbolaget skyldigt att uppgradera passageraren utan kostnad.
Rättigheter för passagerare med särskilda behov
Vid nekad ombordstigning för en passagerare med särskilda behov måste flygbolaget säkerställa en direkt eller indirekt flygning till destinationen, samtidigt som den ursprungligt planerade ankomsttiden bibehålls.
Om passageraren nekas ombordstigning och flygbolaget inte vidtar lämpliga åtgärder, kan kunden begära ersättning motsvarande 200 % av biljettvärdet vid köptillfället.
Bagageanspråk och förseningar på plattan
Om ditt bagage försvinner, skadas eller försenas har passagerare rätt till ersättning:
Om ditt bagage anländer följande dag: ~€180
Varje extra dag: ~€70 (upp till ett maxbelopp på ~1 900 €)
Förlust eller skada av bagage: ~1 900 €
Om ditt bagage inte anländer inom 21 dagar anses det vara förlorat. En bagageanmälan kan göras för flyg som anländer till Saudiarabien med ett utländskt flygbolag. Om en passagerare före incheckning av bagaget, och med hjälp av avsedda formulär, uppger värdefulla föremål till flygbolaget, beräknas ersättningen utifrån det värde som anges i formuläret.
Vid förseningar på flygplatsen måste passagerare ha fri tillgång till toaletter, tillräcklig ventilation och luftkonditionering, mat och dryck samt kommunikation under hela förseningen. Passagerare får gå av planet efter 3 timmar om det inte finns skäl att inte göra det. Om passagerare inte längre önskar flyga kan de även anse flyget inställt och begära lämplig ersättning.
Passagerares rättigheter i Saudiarabien
I Saudiarabien skyddas passagerare av Customer Protection Department (CPD) vid General Authority of Civil Aviation (GACA). CPD ansvarar för att ta emot, granska och analysera klagomål mot flygbolag, så länge ärendet faller inom ramen för passagerarrättigheter som beskrivs i GACA:s policy.
Detta innebär att det finns lagar på plats för din säkerhet när du står inför störningar eller missöden under flygresor.
GACA-förordningarna upprätthåller dessa passagerarrättigheter. Detta innebär att om flygbolaget inte följer flygavtalet mellan flygbolaget och passageraren, har passageraren rätt att lämna in en stämningsansökan till lämplig domstol. Domstolen kommer då att bedöma skadans omfattning och besluta om ett ersättningsbelopp.