AirHelp+


Vad är en försäkring för missad anslutning?

Du kan slappna av om du missar ditt anslutningsflyg.

Lägg först till dina flyg till AirHelp+ (minst 48 timmar före avresa) så att vi kan spåra dem. När ditt första flyg är försenat, inställt eller omdirigerat och du därför missar en anslutning, så ger vi dig en snabb 200 € utbetalning för att hjälpa dig få rätsida på saker.

Skicka oss bara dina flyguppgifter, ett bevis på förseningen och dina boardingkort så kommer din utbetalning inom kort.

Observera att dina flyg måste ingå i samma bokning för att du ska kunna ta del av försäkringen.


Varför ska jag bli medlem i AirHelp+?

AirHelp+ gör det enkelt och stressfritt att flyga, oavsett vad som händer. Det här är varför du bör bli medlem:

  • Ingen mer ändlös väntan. Om din flygning är försenad, inställd eller omdirigerad, så finns 100 € på ditt konto inom några dagar.

  • Missat en anslutning? Missa inte detta. 200 € utbetalning inom några dagar, så att du kan fortsätta din resa bekymmersfritt.

  • Borttappat bagage? Inga problem. Du får 100 € snabbt, så att du inte blir lämnad i sticket.

  • Koppla av på flygplatsen. Om ditt flyg är försenat eller inställt får du tillgång till 1 300 lounger globalt.

  • Ingen stress över ersättning. Vi hanterar dina krav åt dig och ordnar upp till 600 € åt dig — inga serviceavgifter dras av.

  • Dedikerad hjälp, när som helst. Behöver du support? Vi finns här för dig dygnet runt, alla dagar i veckan, oavsett var du befinner dig.

  • Extra reseförmåner. Rabatter på eSIM-kort, biluthyrning med mera.

AirHelp+ handlar om att se till att du kan njuta av att flyga utan att behöva oroa dig.


Vad är kraven för att få min utbetalning av bagageförsäkringen?

Du behöver följande om ditt bagage är förlorat eller försenat:

  • ID-kort eller pass

  • Flygbolagets bagagetag

  • Bokningsbekräftelse eller boardingkort

  • PIR-nummer (rapport om oegentlighet gällande egendom) – Du kan få det från flygplatsens disk för borttappat bagage

  • Dina bankuppgifter

Glöm inte! Du måste skicka kraven till oss inom 28 dagar efter det att bagaget försenats eller förlorats. Sen eller ofullständiga inlämningar kommer inte att vara berättigade till en utbetalning enligt våra avtalsvillkor.


Vad är en resa?

En resa består av din fullständiga resplan. Den täcker allt – från utresan, hemresan och alla anslutningsflyg. Även om du bara flyger en väg räknas det fortfarande som 1 resa.


Vad är skillnaden mellan ersättning från flygbolaget och en utbetalning?

Flygbolagets ersättning är pengar som flygbolaget utbetalar för att kompensera för förseningar eller inställda internationella flygningar som omfattas av EU-lagstiftning eller andra bestämmelser. Det högsta belopp som kan betalas ut är 600 €. Det exakta belopp som du är berättigad till beror på vilka bestämmelser som omfattas av din flygning och om flygningen är ersättningsberättigad. AirHelp är experter på att kräva denna ersättning åt dig, men pengarna är aldrig garanterade.

En utbetalning är extra 100 € eller 200 € från din AirHelp+-försäkring. Du får denna utbetalning om ditt flyg är försenat mer än 3 timmar, inställt i sista minuten, omdirigerat eller om du missar en anslutning på grund av störningar, eller om ditt bagage försvinner eller försenas. Och det betalas snabbt.

De goda nyheterna? Vid internationella flygstörningar kan du ta del av båda.


Kan jag få mina utbetalningar till ett bankkonto med ett annat namn än det namn som står på mitt medlemskap i AirHelp+?

Nej. Av säkerhetsskäl kan vi endast göra en banköverföring till kontot för den person som är registrerad på AirHelp+-medlemskapet.


Jag registrerade en resa under mitt tidigare AirHelp+ medlemskap och uppgraderade senare min prenumeration till en högre nivå. Kommer min tidigare registrerade resa att omfattas av försäkringsförmånerna i min nya AirHelp+ plan?

Vi kan endast tillämpa dina AirHelp+ försäkringsförmåner på resor som lagts till i din kontrollpanel efter uppgraderingen. Om du lade till din resa när du hade ditt gamla medlemskap kommer resan inte att omfattas av den nya prenumerationen, även om ditt flyg avgår efter uppgraderingsdatumet.

Det är dock möjligt att ta bort din resa och lägga till den igen efter att du har uppgraderat din plan, förutsatt att du gör det minst 48 timmar före avresan samt att flyget inte redan har råkat ut för en flygstörning.


När gäller inte flygförsäkringen?

Flygförsäkringen täcker inte din flygstörning i följande fall:

  • Om du inte har en giltig bokningsbekräftelse eller giltigt boardingkort.

  • Ditt flyg ställdes in mer än 28 dagar före din planerade avgång.

  • Ditt flyg påverkades som resultat utav:

    • Krig eller inbördeskrig.

    • Bombhot, radioaktivt avfall eller någon annan strålningskälla.

    • Utlysande av nödläge som berör hälsan, t.ex. en pandemi eller epidemi.

    • Förluster, skador, skadestånd eller kostnader som orsakas av dataintrång eller cyberincidenter.

  • Om en händelse stör flygtrafiken i mer än 7 dagar. Händelsen kan till exempel inkludera strejk, offentliga demonstrationer eller extremväder. AirHelp betalar för alla försenade och inställda flyg som inträffat under de första 7 dagarna av det som orsakade störningen i flygtrafiken. Om ditt flyg infaller på den 8:e dagen eller senare under en pågående störning, kommer det inte att täckas.


Vad är ett eSIM-kort?

Ett eSIM-kort är en digital variant av ett SIM-kort och betyder att du kan njuta av mer data när du reser utomlands.

Vi samarbetar med airalo.com så att du smidigt kan få din data innan du reser – enkelt och med rabatt. Använd vår kampanjkod när du köper det.


Är AirHelp+ tillgängligt i mitt land?

Ja! AirHelp+ är tillgängligt över hela världen, oavsett var du bor eller vart du flyger.

Vi använder oss av olika internationella lagar om flygpassagerares rättigheter, till exempel EG 261 i Europa, Montrealkonventionen och ANAC 400 i Brasilien, för att se till att resenärer överallt får det stöd och den ersättning de förtjänar.


Hur får jag pengarna som resebyrån utlovade när jag köpte försäkringen?

Vänligen notera att AirHelp+ inte är en reseförsäkringsplan (men beroende på vilken plan du har köpt kan den inkludera försäkringarna AirPayout och AirLuggage). 

AirHelp+ är AirHelps medlemskapsprogram som hjälper passagerare när de upplever flygstörningar. 

Om du har köpt AirHelp+ och råkat ut för en flygstörning (t.ex. ett försenat eller inställt flyg) kan du ha rätt till pengar. Gå till din AirHelp+-kontrollpanel för att kontrollera hur mycket du borde få.


Kan jag lägga till medpassagerare i min resa?

Nej – AirHelp+ täcker bara dig som är AirHelp+-medlem.

Passagerare som reser med dig behöver eget medlemskap för att få tillgång till förmåner som försäkringsutbetalningar och tillgång till lounger under flygstörningar.


Gäller bagageförsäkringen för mina medpassagerares bagage?

Nej . Bagageförsäkringen gäller endast de väskor som checkas in under AirHelp+-medlemmens namn.


Kan jag ta med mig medpassagerare till loungen?

Inträdet till loungen gäller endast för AirHelp+-medlemmen. Det gäller inte för medpassagerare.

Passagerare som reser tillsammans med dig kan eventuellt betala för att få tillgång till loungen om de inte har ett eget AirHelp+-medlemskap.


Vad är en bagageförsäkring?

Det är enkelt. Om ditt bagage blir försenat eller försvinner betalar vi dig 100 €.

För att skydda dina flygningar, lägg till dem i appen eller kontrollpanelen minst 48 timmar före avresa.

Om sedan väska sedan förloras eller försenas hämtar du en Rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR) från flygplatsens avdelning för förlorat bagage och skickar oss vad vi behöver. Din 100 € utbetalning kommer att vara på väg. Och det är naturligtvis utöver all ersättning som flygbolaget kan vara skyldigt dig.


När förnyas AirHelp+?

Årliga medlemskap förnyas årligen om du inte avbryter din prenumeration.
I de flesta fall kommer avgiften att dras 12 månader från det att du gjort ditt köp för att ditt medlemskap ska kunna fortsätta utan avbrott.


Vad är en flygförsäkring?

Det är enkelt. Lägg till ditt flyg till AirHelp+ (minst 48 timmar före avresa). Då kommer vi att spåra det och snabbt betala dig 100 € om:

  • Ditt flyg är försenat med mer än 3 timmar vid ankomsten

  • Ditt flyg är inställt inom 28 dagar före avresan

  • Ditt flyg är omdirigerat

Och bäst av allt? 100 €-utbetalningen görs utöver eventuell ersättning från flygbolaget som du är berättigad till. Inget pappersarbete, ingen underskrift – bara snabba utbetalningar direkt till ditt bankkonto.


Hur aktiverar jag mitt AirHelp+-medlemskap?

Om du har köpt AirHelp+ från en av våra partners för en enskild resa för ett specifikt flyg behöver du inte göra något för att aktivera tjänsten.

Om du har köpt ett årligt AirHelp+-medlemskap aktiveras det direkt efter köpet och varar under de kommande 12 månaderna, med årliga förnyelser.
För att dra nytta av dina förmåner såsom utbetalningar, flyguppdateringar och tillgång till lounger så måste du lägga till dina flygdetaljer i vår app eller Kontrollpanelen innan avgång. Vi rekommenderar att du lägger till ditt flyg direkt efter att du bokat biljetten. Du kan senast lägga till en flygning 48 timmar före avgång.


Hur fungerar tillgång till flygplatslounger?

Om din flygning är försenad mer än 1 timme eller inställd, kan du koppla av i över 1 300 flygplatslounger globalt.

Lägg bara till dina flyguppgifter i din AirHelp+ Kontrollpanel. Om ditt flyg är inställt skickar vi ett loungepass till dig.

Loungetillgång beror på tillgänglighet och öppettider.


Vad är AirHelp+?

AirHelp+ är ditt ultimata medlemskap för en problemfri flygresa. Du får snabba försäkringsutbetalningar och loungekomfort när saker och ting inte går som planerat. Allt detta utöver eventuell ersättning från flygbolaget som du är berättigad till.

Här är dina förmåner:

  • Flygförsäkring: 100 € utbetalning inom några dagar efter flygförsening på över 3 timmar, flyg inställt i sista minuten eller omdirigering.

  • Försäkring för missad anslutning: 200 € utbetalning inom några dagar efter en missad anslutning.

  • Bagageförsäkring: 100 € utbetalning skickas inom några dagar efter att förlorat eller försenat bagage har rapporterats.

  • Bekväma lounger: mer än 1 300 lounger tillgängliga världen över när ditt flyg är försenat med mer än 1 timme, eller inställt.

  • Ersättning från upp till 600 € flygbolag: Våra experter hanterar alla dina kravärenden från början till slut. Inget krångel, ingen serviceavgift.

  • Experthjälp dygnet runt, alla dagar i veckan: få hjälp när som helst, var som helst.

  • Reserabatter: på eSIM, biluthyrning med mera.

Förmånerna gäller så länge ditt medlemskap är aktivt och beror på vilken plan du valt. Du måste lägga till dina flyg minst 48 timmar före din planerade avgång för att vissa fördelar ska gälla.


Får jag rabatter och reseförmåner?

Ja! Vi har allt du behöver – vare sig du behöver eSIM, biluthyrning och gå före i säkerhetskontrollen. Kolla in våra senaste erbjudanden och partners i din app eller Kontrollpanel.


Hur kan jag köpa AirHelp+?

Det finns två sätt att köpa AirHelp+:

Årsabonnemang: Abonnemanget varar under en period på 12 månader och gäller alla flygningar som har avgång efter att du köpt AirHelp+ och tills att prenumerationen löper ut.

Köp årsmedlemskap

Efter att du köpt ditt årsmedlemskap kommer vi behandla dina ärenden utan kostnad för flygningar som äger rum inom 12 månadersperioden.

Per reservation: Vår reservationsspecifika plan som endast är tillgänglig via våra partners ger dig tillgång till alla AirHelps tjänster för att kräva ersättning gällande den specifika bokningen som du köpt AirHelp+ för.

Efter att du köpt den reservationsspecifika planen kommer vi kostnadsfritt att handlägga alla kravärenden du skickar in för den specifika reservationen.


Hur skickar jag in ett ärende med AirHelp+?

Logga bara in på delen för AirHelp+ och följ anvisningarna för att starta ett ärende. Ditt ärende kommer automatiskt behandlas utan några avgifter.


Täcker AirHelp+ mina tidigare flygningar eller aktuella ärenden?

AirHelp+ gäller för dina framtida flygstörningar som inträffar efter köpet. AirHelp+ gäller inte om din flygstörning redan ägt rum, eller om du redan har påbörjat ett kravärende. Du kommer istället att debiteras våra standardavgifter om vi lyckas få ut ersättning å dina vägnar.

Dock finns det ett undantag: Om vi skulle bedöma att din tidigare flygning faller inom ramarna för ett goodwill-ärende (ett ärende som inte omfattas av lagen, men där flygbolaget kan erbjuda en värdekupong som en goodwill-gest). I det här fallet kan du köpa ett årligt AirHelp+-medlemskap, som gäller för dina framtida flygningar, samt för ett goodwill-ärende för den specifika, tidigare flygningen.


Hur säger jag upp mitt AirHelp+-medlemskap?

Ditt AirHelp+-medlemskap varar i 12 månader, men du kan säga upp det när som helst för att förhindra att det förnyas.

För att säga upp prenumerationen, gå till appen eller Kontrollpanelen, välj ”Mitt Konto”, och navigera till ”Plan & Förmåner”. På sidan bläddrar du ner till ”Hantera din plan” och klicka på ”Avbryt min plan”. Eller bara mejla [email protected].

Avsluta medlemskapet inom 14 dagar.

Om du avbokar inom de första 14 dagarna får du en full återbetalning – såvida du inte redan har rest med flyg som omfattas av avtalet. Allt du behöver göra är att skicka ett e-postmeddelande till [email protected].


När debiteras jag för AirHelp+?

Hela avgiften debiteras när du köper AirHelp+.

Årliga medlemskap förnyas automatiskt, så nästa gång du debiteras är om ett år.


Jag har AirHelp+ men er webbsida avslog mitt ärende – vad ska jag göra?

AirHelp+medlemmar har ett eget område för att skicka in ärenden. Logga in på delen för AirHelp+ och följ anvisningarna för att starta ett ärende.

Om du behöver mer hjälp kan du alltid kontakta vår kundsupport.


Jag har AirHelp+ men mitt flyg är inte berättigat till ersättning – vad ska jag göra?

AirHelp+ ger dig tillgång till våra tjänster för kravärenden utan kostnad. Huruvida du har rätt till ersättning beror dock på omständigheterna kring just din flygstörning och tillämpliga internationella och lokala lagar.

Se till att du skickar in ditt ärende via delen för AirHelp+så att vi kan överväga alla relevanta flygpassagerarlagar för att försöka ge dig den ersättning du förtjänar.

Kom ihåg att även om ditt flyg inte är berättigat till ekonomisk ersättning har du fortfarande tillgång till våra andra tjänster så som råd och experthjälp via livechatten.


Hur får jag pengarna som resebyrån utlovade när jag köpte försäkringen?

Vänligen notera att AirHelp+ inte är en reseförsäkringsplan (men beroende på vilken plan du har köpt kan den inkludera försäkringarna AirPayout och AirLuggage).

AirHelp+ är AirHelps medlemskapsprogram som hjälper passagerare när de upplever flygstörningar.

Om du har köpt AirHelp+ och råkat ut för en flygstörning (t.ex. ett försenat eller inställt flyg) kan du ha rätt till pengar. Gå till din AirHelp+ kontrollpanel för att kontrollera hur mycket du borde få.


Kan AirHelp ansöka om en återbetalning av min flygbiljett åt mig?

För att få en flygbiljett återbetalad rekommenderar vi att du först pratar direkt med din resebyrå eller försöker begära tillbaka biljettpriset via ditt kreditkort. Enligt vår erfarenhet är detta det snabbaste sättet att få en återbetalning för en flygning.

Om du redan har provat dessa alternativ utan framgång erbjuder AirHelp+ sina medlemmar hjälp med biljettåterbetalning. Vi kan skicka in en begäran om återbetalning direkt till flygbolaget å dina vägnar, men svarstiderna från flygbolaget är längre.