Bagageförsäkring


Vad är kraven för att få min utbetalning av bagageförsäkringen?

Du behöver följande om ditt bagage är förlorat eller försenat:

  • ID-kort eller pass

  • Flygbolagets bagagetag

  • Bokningsbekräftelse eller boardingkort

  • PIR-nummer (rapport om oegentlighet gällande egendom) – Du kan få det från flygplatsens disk för borttappat bagage

  • Dina bankuppgifter

Glöm inte! Du måste skicka kraven till oss inom 28 dagar efter det att bagaget försenats eller förlorats. Sen eller ofullständiga inlämningar kommer inte att vara berättigade till en utbetalning enligt våra avtalsvillkor.


Finns det en tidsgräns för att meddela AirHelp om mitt borttappade bagage?

Ja. Om du är en AirHelp+-medlem och ditt bagage är förlorat eller försenat, måste du skicka in den nödvändiga informationen inom 28 dagar från det att bagaget försenats eller förlorats. Sen eller ofullständig inlämning kommer inte att vara berättigad till en utbetalning av bagageförsäkringen enligt våra avtalsvillkor.


Jag fick ett meddelande från AirHelp+ att jag är berättigad till en utbetalning av bagageförsäkring. Hur länge har jag på mig att begära att få utbetalningen?

Du har 28 dagar på dig att begära utbetalning av bagageförsäkringen och lämna dina bankuppgifter till oss. Efter 28 dagar kommer din utbetalning inte längre att vara giltig enligt våra Villkor.


Vad är en PIR?

PIR står för Property Irregularity Report (Rapport om oegentlighet gällande egendom). Det är ett dokument som bevisar att ditt bagage är försenat eller saknas och som gör det möjligt för flygbolagen att spåra och återfå ditt bagage. Du kan få en PIR-rapport på flygplatsens disk för förlorat bagage.

Se till att skaffa en så snart du märker att ditt bagage saknas, och behåll den. Du behöver den för att återfå dina väskor, och du måste ladda upp ett foto av den för att göra anspråk på bagageförsäkringen.


Varför ber ni om min bagagetag från flygbolaget?

Vi behöver en bild på din bagagetag från flygbolaget för att verifiera att du är ägare till de förlorade eller försenade väskorna och för att kontrollera att den stämmer överens med informationen i din Rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR).

Bagageförsäkringen täcker endast bagage som checkats in under det namn som är registrerat i ditt AirHelp+-medlemskap.


Vad händer om jag inte har min bagagetag från flygbolaget?

En bild av flygbolagets bagagetag är ett krav för att du ska kunna få din utbetalning av bagageförsäkringen. Utan den kan vi inte behandla ditt ärende.


Vad är en bagagetag från flygbolaget?

En bagagetag från flygbolaget, eller bag-tag, är en etikett eller biljett som du får när du checkar in ditt bagage. Det gör att flygbolagen kan identifiera ditt bagage och dirigera det till sin slutdestination. Det används också för att särskilja liknande väskor på bagagekarusellen vid din destination.

Du får vanligtvis två exemplar – en fäst vid handtaget på din väska och en som antingen fästs på ditt boardingkort eller lämnas direkt till dig om du har ett digitalt boardingkort.

Se till att behålla din kopia av din bagagetag från flygbolaget. Du kommer att behöva den när du hämtar din väska från bagagekarusellen, eller om du behöver begära en PIR-rapport (Rapport om oegentlighet gällande egendom) om din väska är försenad eller försvinner.


Vad händer med min bagageförsäkring om jag inte reser med incheckat bagage?

När du lägger till din resa i din kontrollpanel blir du tillfrågad om du reser med incheckat bagage. Om du väljer “nej” lägger vi inte till bagageförsäkring till resan. Du kan då använda den för att skydda en framtida flygresa då du reser med incheckat bagage.


Gäller bagageförsäkringen för mina medpassagerares bagage?

Nej . Bagageförsäkringen gäller endast de väskor som checkas in under AirHelp+-medlemmens namn.


Vad är en bagageförsäkring?

Det är enkelt. Om ditt bagage blir försenat eller försvinner betalar vi dig 100 €.

För att skydda dina flygningar, lägg till dem i appen eller kontrollpanelen minst 48 timmar före avresa.

Om sedan väska sedan förloras eller försenas hämtar du en Rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR) från flygplatsens avdelning för förlorat bagage och skickar oss vad vi behöver. Din 100 € utbetalning kommer att vara på väg. Och det är naturligtvis utöver all ersättning som flygbolaget kan vara skyldigt dig.


Hur skaffar jag en Rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR)?

Du får ett PIR-nummer (Rapport om oegentlighet gällande egendom) när du rapporterar ditt bagageproblem vid disken för borttappat bagage på flygplatsen. Denna rapport fungerar som bevis på att ditt bagageproblem och är ett obligatoriskt krav för att få en utbetalning från resgodsförsäkringen.


Hur köper jag en bagageförsäkring?

Medlemmar i AirHelp+ får en bagageförsäkring som ingår i deras plan. Den säljs för närvarande inte separat.

Bagageförsäkringen skyddar ditt bagage på alla resor som är registrerade på din kontrollpanel under medlemskapets giltighetstid.

Antalet resor som omfattas av försäkringen beror på vilken plan som valts. Till exempel täcker AirHelp+ Smart 3 resor.


Vem skickas utbetalningen från bagageförsäkringen till?

Utbetalningen kan endast skickas till AirHelp+-medlemmen.


Hur får jag min utbetalning av bagageförsäkringen?

Om bagage som checkas in i ditt namn inte dyker upp på karusellen ska du rapportera problemet vid disken för borttappat bagage inne på flygplatsen och få en rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR).

När du väl fått din rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR) kan du påbörja ett ärende genom att klicka på länken i e-postmeddelandet vi skickar ut till dig före din flygning eller via din kontrollpanel.

Du kommer uppmanas att ange följande:

  • En kopia av din rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR)

  • En bild av din bagagetagg

  • Din bokningsbekräftelse för flyget

  • Foto av ditt ID-kort

  • Dina bankkontouppgifter

Vi skickar uppgifterna till vår försäkringspartner. Om all information är korrekt och giltig behandlar vi din betalning och skickar dig en e-postbekräftelse inom 48 timmar. Från det att du fått e-postbekräftelsen kan det ta några arbetsdagar innan utbetalningen når ditt konto.


I vilka typer av situationer får jag en utbetalning av bagageförsäkringen?

Om din resa är skyddad med bagageförsäkring får du 100 € om dina incheckade väskor försvinner eller blir försenade, oavsett hur många väskor det gäller.

Till skillnad från andra produkter på marknaden har vi ingen tröskel för hur många timmar ditt bagage har försenats. Allt du behöver är ett giltigt PIR-nummer (Rapport om oegentlighet gällande egendom) från disken för borttappat bagage på flygplatsen, ett foto på din bagagetag, dina bankkontouppgifter och ett giltigt ID-kort.


Hur lång tid tar det att få min utbetalning från bagageförsäkringen?

När du har gett oss den information vi behöver inklusive PIR-nummer, en bild på din bagagetag, ID-kort och bankkontouppgifter, skickar vi allt till vår försäkringspartner för godkännande. Behörigheten kommer att fastställas inom 48 timmar. När det har godkänts skickar vid det till dig inom några timmar.


Kan jag lägga till bagageförsäkring för alla passagerare som reser med mig?

Bagageförsäkringen skyddar endast de väskor som checkas in under AirHelp+-medlemmens namn. Väskor som checkas in under dina medpassagerares namn omfattas inte av ditt abonnemang.


Täcker bagageförsäkringen alla flygningar under min resa?

Bagageförsäkringen skyddar dina incheckade väskor på varje flyg som du inkluderar när du lägger till en resa. Men du måste lägga till dina flyg minst 48 timmar före planerad avgång och bekräfta att du checkar in bagage.

Antalet resor som täcks beror på vilken plan hos AirHelp+ du valt.

Hur många flygningar som ingår i samma resa är upp till dig. Men du bör veta att är högst 1 utbetalning per resa. Så om det uppstår bagagestörningar på två eller flera separata flygningar under samma resa får du utbetalningen bara en gång.


Hur lång tid tar det att bekräfta att jag är berättigad till utbetalning från bagageförsäkringen?

Efter att du har meddelat oss om dina försenade eller förlorade väskor och skickat in dina uppgifter, återkommer vi till dig inom 48 timmar för att bekräfta om du är berättigad till ersättning.

Vi behöver din legitimation, bankuppgifter, bokningsbekräftelse för flygresan, en bild på din bagagetagg och ett giltigt PIR-nummer (rapport om oegentlighet gällande egendom).


Jag har bagageförsäkring och mitt bagage blev försenat eller förlorat. Varför har min krav avvisats?

All information som du ger oss vidarebefordras omedelbart till vår försäkringspartner för verifiering och godkännande. Om de upptäcker felaktigheter, som t ex ogiltig rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR) eller bagage som inte checkats in i ditt namn, kommer fordran avslås.

Om du tycker att dina bagagestörningar berättigar dig till försäkringsutbetalning, men du har fått avslag, kan du begära att ditt ärende granskas av våra försäkringspartner.


Mitt bagageförsäkringsärende har godkänts men jag har inte fått mina pengar ännu

När vi har skickat dig en e-postbekräftelse på att kravet har godkänts och banköverföringen har initierats kan det ta upp till 5 arbetsdagar innan pengarna dyker upp på ditt bankkonto.

Trots våra bästa ansträngningar kan det dock finnas situationer där det kan ta längre tid för bankerna att behandla betalning.

Om du inte har fått pengarna efter 7 arbetsdagar efter att du mottagit e-posten, vänligen kontakta våra agenter via vår onlinechatt eller på [email protected].


Fungerar bagageförsäkring om jag avbokar flyget själv?

Det träder bara i kraft när du går ombord på flyget och kan förse oss med den information vi kräver efter att du upplevt bagagestörningar.

Tyvärr kan vi inte annullera bagageförsäkringsskyddet om du bestämmer dig för att inte ta flyget.


Kommer jag att få utbetalningen av bagageförsäkringen i min valuta?

Vid bagagestörningar betalar vi dig 100 € per resa, oavsett antal väskor som försvinner eller blir försenade. Detta är det belopp som vi kommer att skicka till ditt bankkonto.
Det faktiska belopp som du får in på ditt konto är dock i ditt kontos valuta och beror på de aktuella växelkurser som tillämpas av din bank.


Måste jag bevisa vad som fanns i min väska för att få en utbetalning av bagageförsäkringen?

Nej, du behöver inte bevisa innehållet i din väska. Allt du behöver för att få en utbetalning av bagageförsäkringen är ditt ID-kort, dina bankuppgifter, en bild på ditt bagage, bokningsbekräftelse för flyget och ett giltigt PIR-nummer (rapport om oegentlighet gällande egendom) som du får från disken för borttappat bagage inne på flygplatsen.


Jag kunde inte skaffa en Rapport om oegentlighet gällande egendom (PIR). Kan jag fortfarande få min utbetalning av bagageförsäkringen?

Nej, tyvärr. Ett PIR-nummer är nödvändigt för att vara berättigad till utbetalning.


Utbetalningen från bagageförsäkringen är inte tillräcklig! Det täcker inte värdet av vad som förlorades i min väska.

Bagageförsäkringen är utformad för att ge dig en snabb och enkel utbetalning, så att du har pengar för att täcka det väsentliga.

Flygbolaget ansvarar för att täcka hela kostnaden för allt som förloras i väskan. Men oroa dig inte! Om du är AirHelp+-medlem kan vi hjälpa dig att kräva tillbaka dina pengar från flygbolaget.


Täcker bagageförsäkringen skador på mina väskor?

Nej. Bagageförsäkringen erbjuder endast utbetalningar om ditt bagage är förlorat eller försenat.
Om flygbolaget skadar din väska eller dess innehåll är det ansvarigt för kostnaden för reparation eller ersättning. Men eftersom du är en AirHelp+-medlem kan vi hjälpa dig att kräva tillbaka pengarna från flygbolaget.


Hur kan jag lämna ett klagomål om bagageförsäkringen?

Om du är missnöjd med den mottagna tjänsten vill vi veta det. Fyll i vårt klagomålsformulär, som kommer att granskas av våra försäkringspartners.


Vilka länders bankkonton stöds för närvarande av bagageförsäkringen?

Du kan få utbetalning om ditt bankkonto finns i något av följande länder:

  • Andorra

  • Argentina

  • Armenien

  • Australien

  • Österrike

  • Azerbajdzjan

  • Bahrain

  • Belgien

  • Bosnien-Hercegovina

  • Brasilien

  • Bulgarien

  • Kamerun

  • Kanada

  • Chile

  • Kina

  • Colombia

  • Costa Rica

  • Kroatien

  • Cypern

  • Tjeckien

  • Danmark

  • Dominikanska republiken

  • Ecuador

  • Egypten

  • Estland

  • Färöarna

  • Finland

  • Frankrike

  • Franska Guyana

  • Gabon

  • Tyskland

  • Grekland

  • Guadeloupe

  • Guatemala

  • Honduras

  • Hongkong

  • Ungern

  • Island

  • Indien

  • Indonesien

  • Irland

  • Israel

  • Italien

  • Elfenbenskusten

  • Japan

  • Jersey

  • Jordanien

  • Kosovo

  • Kuwait

  • Lettland

  • Liechtenstein

  • Litauen

  • Luxemburg

  • Malaysia

  • Malta

  • Martinique

  • Mayotte

  • Mexiko

  • Moldavien

  • Monaco

  • Marocko

  • Nederländerna

  • Nya Kaledonien

  • Nya Zeeland

  • Norge

  • Oman

  • Peru

  • Filippinerna

  • Polen

  • Portugal

  • Qatar

  • Réunion

  • Taiwan

  • Thailand

  • Turkiet

  • Ukraina

  • Förenade Arabemiraten

  • Storbritannien

  • USA

  • Uruguay

Om ditt land inte finns med i listan ovan, vänligen kontakta oss via vår onlinechatt eller e-post [email protected] så att vi kan erhålla dina bankuppgifter och skicka dig din utbetalning.


Är det säkert att lämna ut mina bankuppgifter?

Ja. Vi tar datasäkerhet och integritet på största allvar. Vi vill därför försäkra dig om att vår dataskyddspolicy gällande behandling, delning och lagring av personuppgifter överensstämmer helt med alla EU:s dataskyddsbestämmelser, inklusive den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

Du kan läsa mer om AirHelps integritetspolicy här.