Försäkring för missad anslutning


Hur får jag hjälp eller mer information?

Enkelt! Skicka oss ett meddelande via livechatt eller e-post.


Finns det några tidsfrister eller tidsgränser jag behöver känna till?

Ja. Här är vad du behöver komma ihåg:

  • Lägg till din resa – Se till att du lägger till dina resor minst 48 timmar före ditt flygs planerade avgång.

  • Skicka in ditt försäkringsärende – Du måste fylla i formuläret för försäkringsärendet inom 28 dagar efter att du missat din anslutning.

Om du missar dessa tidsfrister är du tyvärr inte berättigad för en utbetalning.


I vilka situationer får jag inte någon utbetalning av försäkringen för missad anslutning?

Här är några situationer som inte täcks av din försäkring:

  • Du missade anslutningen av misstag - som du sov för länge eller anlände sent till flygplatsen på egen hand.

  • Dina flyg var inte bokade tillsammans under en reservation, som i fallet med självanslutande flyg.

  • Du registrerade din resa mindre än 48 timmar före ditt första flyg.

  • Om det finns en strejk eller annan flygstörning som du eller vi var omedvetna om när du registrerade resan, och som varar längre än 7 dagar så täcker vi endast de första 7 dagarna.

  • Om ditt flyg bokades om långt i förväg så täcker vi endast flygstörningar som inträffar i sista minuten som resulterade i att du missade din anslutning på själva resedagen.

  • Du flyger till eller från en utesluten destination som konfliktzoner eller sanktionerade länder.

  • Ditt flyg påverkas av en offentlig hälsokris, till exempel en pandemi, eller en tillkännagiven strejk som pågick när du bokade eller registrerade ditt flyg.

  • Du väljer att inte fortsätta din resa efter att ha missat din anslutning.

Granska avtalsvillkoren på din kontrollpanel för mer detaljerad information.


Hur lämnar jag in ett ärende om jag missar min anslutning?

Det är enkelt! Följ bara instruktionerna på din kontrollpanel.

  1. Låt oss veta direkt – du måste lämna in ditt ärende inom 28 dagar från det datum då du missade din anslutning.

  2. Fyll i ärendeformuläret online. Tips: Det finns i din kontrollpanel under försäkringsavsnittet för din resa!

  3. Lägg till dina dokument

    • Bokningsbekräftelse eller ursprunglig flygresplan.

    • Bevis på din ersättningsflyg (t.ex. ett nytt boardingkort eller bokningsbekräftelse för ersättningsflyg).

    • Pass eller ID-kort.

    • Eventuell kommunikation från flygbolaget om din försening eller bokning, som t.ex e-post.

  4. Vänta på bekräftelse – Vi meddelar dig statusen för ditt ärende så snart det har granskats av vår försäkringspartner! Om det godkänns skickar vi dig din utbetalning.


Hur tecknar jag en försäkring för missad anslutning?

AirHelp+ medlemmar får en försäkring för missad anslutning inkluderad i sitt medlemskap. Den säljs för närvarande inte separat.

Försäkring för missad anslutning skyddar alla resor som registrerats på din kontrollpanelen under medlemskapets giltighetstid.

Antalet flygresor som täcks av försäkring för missad anslutning varierar beroende på vilken plan du har valt.


Hur lång tid tar det att få utbetalningen från min försäkring för missad anslutning?

Det går jättesnabbt! När du har informerat oss om detaljerna kring din missade anslutning, tillhandahållit bevis på förseningen och skickat in dina boardingkort förbereder vi din utbetalning. Den bör vara hos dig inom några timmar.


Mitt flygbolag bokade om mitt flyg utan kostnad, kan jag fortfarande få min utbetalning av försäkring för missad anslutning?

Ja! Så länge du uppfyller policyns behörighetskrav kan du få din utbetalning.


Vad är en missad anslutning?

En missad anslutning är när du har två eller flera flyg bokade tillsammans och något går fel med ditt första flyg – exempelvis att det är försenat, inställt eller omdirigerat – och på grund av det hinner du inte med ditt nästa flyg.

Till exempel: Låt oss säga att du flyger från New York till Paris, med en mellanlandning i London.

Om ditt flyg från New York till London är försenat och du missar ditt flyg från London till Paris - då är det en missad anslutning.

Din försäkring för missad anslutning skyddar endast flyg som alla ingår i en bokning - inte separata biljetter.


Täcker försäkringen för missad anslutning andra resestörningar?

Nej. Den täcker endast missade anslutningar. För andra resestörningar som flygförseningar, inställda flyg och bagageproblem har vi andra försäkringsalternativ som flygförsäkring och bagageförsäkring. Kontrollera vad som ingår i din AirHelp+-plan!


Kan jag få en utbetalning av försäkring för missad anslutning om mitt flyg ändrades i förväg?

Nej. Vi täcker endast störningar i sista minuten som gjorde att du missade ditt anslutningsflyg på dagen för din resa.

Om din flygning ändrades eller ombokades i förväg, borde du ha haft tillräckligt med tid för att justera dina planer.

Men om du hade en försening, flyg inställt i sista minuten eller omdirigering på din resa, finns det fall där det kan vara berättigat under en annan försäkringsförmån, som till exempel flygförsäkring.


Var kan jag se försäkringsavtalets fullständiga villkor?

Det är enkelt, gå bara till din app eller kontrollpanel och granska våra avtalsvillkor för att läsa allt om din försäkring för missad anslutning.


När börjar och slutar skyddet för missade anslutningar för min resa?

Ditt reseskydd täcker dig från början av din resa hela vägen till slutet.

Du är skyddad från den dag din första flygning ska avgå - men endast om du redan har informerat oss om din resa 48 timmar tidigare.

Det slutar när du når den sista stoppet på din resa - din slutdestination!

Antalet resor som omfattas av försäkringen beror på vilken plan som valts. Försäkringen för missad anslutning täcker endast resor som görs under giltighetstiden för ditt AirHelp+-medlemskap.


Några av mina flygningar blev inställda och jag fick en ny resplan. Jag reste med min nya resplan utan bekymmer. Har jag fortfarande rätt till ersättning för en missad anslutning?

Nej, du är endast täckt om du missar ett anslutningsflyg. Eftersom du ombordsteg på alla dina flyg och nådde din destination med din nya resplan, är du inte berättigad för en utbetalning. 



Du kan dock ha rätt till ersättning från flygförsäkringen för den ursprungliga avbokningen om flyget avbokades mindre än 28 dagar före avresedatumet.


Vem kan få försäkring för missad anslutning?

Alla som är en AirHelp+-medlem!

Du är täckt om:

  • Du har en aktiv AirHelp+-plan som inkluderar täckning för missad anslutning.

  • Du har lagt till dina resor i appen eller kontrollpanelen minst 48 timmar före din schemalagda avgång.

  • Du har bokat anslutningsflyg på en enda flygresplan. Detta innebär att endast flyg som visas på samma bokningsbekräftelse från flygbolaget eller resebyrån omfattas av försäkringen. Om du har bokat flyg separat, som på självanslutande flyg, gäller inte försäkringen.


Vad händer om jag missade en anslutning och tog ett annat transportsätt till min slutdestination, eller flög till en helt annan destination? Kan jag fortfarande få en utbetalning?

Tyvärr, nej. För att vara berättigad för försäkring för missad anslutning måste du:

  • Resa med ett ersättningsflyg – Ditt flygbolag måste tillhandahålla dig med ett nytt flyg till din destination. Andra transportsätt som bil, tåg, båt och buss täcks inte.

  • Flyga till destinationen på din ursprungliga bokning – Om ersättningsflyget du tog landade på en annan destination täcks du inte längre.


Hur mycket kostar försäkring för missad anslutning?

Kostnaden är redan inkluderad i din AirHelp+-plan! Det finns ingen separat avgift och inga ytterligare kostnader när du lämnar in ett försäkringsärende för en missad anslutning.


Vad är en försäkring för missad anslutning?

Du kan slappna av om du missar ditt anslutningsflyg.

Lägg först till dina flyg till AirHelp+ (minst 48 timmar före avresa) så att vi kan spåra dem. När ditt första flyg är försenat, inställt eller omdirigerat och du därför missar en anslutning, så ger vi dig en snabb 200 € utbetalning för att hjälpa dig få rätsida på saker.

Skicka oss bara dina flyguppgifter, ett bevis på förseningen och dina boardingkort så kommer din utbetalning inom kort.

Observera att dina flyg måste ingå i samma bokning för att du ska kunna ta del av försäkringen.


Gäller försäkring för missad anslutning för alla flygningar på min resa?

Ja, så länge flygresorna ingår i samma resa och du har lagt till dem i appen eller Kontrollpanelen minst 48 timmar före din planerade avresa.

Det finns dock en gräns på en 200 € utbetalning per resa. Så även om du missar flera anslutningsflyg inom samma resa är du bara berättigad till en utbetalning.


I vilka situationer får jag en utbetalning om jag har försäkring för missad anslutning?

Om du har skyddat din resa med försäkring för missad anslutning så får du en 200 € engångsutbetalning när:

  • Ett försenat flyg, inställt flyg eller omdirigering gör att du missar din anslutning.

  • Båda flygningarna är en del av samma bokning.

  • Du anländer till din slutdestination senare än planerat.