AirHelp Score 2025: hur rankar vi flygplatser?

Utmärkt

227 758

omdömen på

Trustpilot

AirHelp Score 2025: hur rankar vi flygplatser?

Senast uppdaterad 8 juli 2025

Årets flygplatsrankning är här – precis i rätt tid för sommarens hektiska resesäsong. Oavsett om du flyger regelbundet, planerar din nästa semester eller helt enkelt vill veta mer om flygplatser, är detta din bästa överblicksbild över hur världens största och mest kända flygplatser står sig i konkurrensen.


I år har vi rankat 250 flygplatser från 68 länder.

Varifrån kommer uppgifterna?

För att kunna tillhandahålla en pålitlig rankning kombinerar vi vår omfattande flygdatabas med återkoppling från passagerare avseende flygplatsfaciliteter och erfarenheter.

De flygresor som analyserades gjordes från den 1 juni 2024 till den 31 maj 2025.

Det finns över 4 000 flygplatser i vår databas, men baserat på flygtrafik och populära resmål så har vi har valt ut 250 flygplatser som är de mest populära bland flygresenärer. Vi strävar efter att ranka världens största flygplatser, men det är värt att notera att vissa flygplatser inte ingår på grund av otillräckliga data. 

Tre viktiga faktorer bidrar till flygplatsrankningen. Här är en sammanfattning:

Section header with plane and clock

Punktlighet

För att hjälpa passagerare som drabbas av försenade och inställda flyg har vi utvecklat en databas med flygdata som vi anser vara en av de mest tillförlitliga och exakta i världen. 

Tack vare vår databas kan vi hitta statistik över avgångs- och ankomsttider för alla flygplatser. 

Punktlighet utgör 60 % av betyget.

Vad innebär ”enligt tidtabell”? 

Ett flyg som anländer inom 15 minuter efter sin schemalagda ankomsttid räknas som ”enligt tidtabell”. För detta års betyg har vi utvärderat flyg från den 1 juni 2024 till den 31 maj 2025.

Vi beräknade hur många flyg som anlände i tid och uttryckte detta i procent. Ju högre poäng desto högre andel flyg anlände i tid. Ett betyg på 8,5 innebär till exempel att 85 % av flygen var i tid. 

Hur kommer det sig att AirHelps databas är så tillförlitlig? 

  • Data samlas in från flera leverantörer och bearbetas av oss för att skapa vår sofistikerade databas. 

  • Vi kontrollerar data mot en mängd olika tillförlitliga källor, t.ex. statliga myndigheter, flygplatsdata, leverantörer av flygspårning och historiska resurser, för att säkerställa databasens noggrannhet. 

  • När vi identifierar motsägelsefulla källor varken ”uppskattar” vi eller gör genomsnitt. I stället rankar vi källorna efter auktoritet och väljer de data som väger tyngst.


Section header showing mobile phone

Kundbetyg

För att bedöma vad passagerarna tycker om flygplatserna frågade vi dem helt enkelt! Vi frågade flygresenärer i mer än 58 länder och samlade in över 13 500 unika flygplatsbetyg.  

Vi bad resenärerna att betygsätta de flygplatser de nyligen besökt utifrån 4 faktorer: 

  • Flygplatspersonal 

  • Väntetider 

  • Tillgänglighet 

  • Renlighet

Vi bad passagerarna att betygsätta varje flygplats för varje faktor på en skala från ”mycket bra” till ”mycket dåligt”. Varje betyg gavs ett numeriskt värde och summerades för att få fram ett slutligt betyg. Desto högre betyg, desto bättre lyckades flygplatsen på dessa faktorer.

Kundomdömen utgör 20 % av betyget.

Section header showing cake and gifts

Mat och butiker

Restaurangbesök och shopping på flygplatser kan vara avgörande för en lyckad resa. Därför frågade vi resenärerna vad de tyckte om butikerna och restaurangerna på de flygplatser de har besökt. 

Passagerarna betygsatte varje flygplats med ett betyg på en skala från ”mycket bra” till ”mycket dåligt”. Vi gav betygen ett numeriskt värde och summerade dem för att få fram ett slutligt betyg. Ju högre betyg, desto bättre rankar passagerarna butikerna och restaurangerna.

Mat och butiker utgör 20 % av betyget.

Slutresultatet 

Vi tar hänsyn till betyget från varje kategori och ger företräde till punktlighet, eftersom vi anser att detta bör väga tyngre än servicekvalitet, mat och butiker. 

Fördelningen av det slutliga betyget är följande:

  • Punktlighet utgör 60 %

  • Servicekvalitet utgör 20 % 

  • Mat och butiker utgör 20 % 

Tillbaka till AirHelp Score 2025 flygplatsranking

Visste du att du kan kräva ersättning för försenade, inställda eller överbokade flyg för de senaste 3 åren? AirHelp hjälper dig att kontrollera om din flygresa är berättigad – det är snabbt, enkelt och helt riskfritt! 

79 % av alla flygresenärer känner inte till sina rättigheter. Bli inte en av dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få de senaste tipsen och råden direkt i din inkorg.

Dela med dina vänner!